Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Vyplatí se dnes ještě zakládat magazín? Ne, pokud chcete být nejlepší…

3. 9. 2012

V rámci mentoringu se dost často setkávám s otázkou, zdali se ještě vyplatí zakládat online magazíny. Ptají se mě na to začínající podnikatelé, kteří do začátku nemohou nic investovat. Většinou si přečetli o prodeji Objevit.cz a o tom, jak jsem vybudoval svoje magazíny. Zaujalo je to a usoudili, že jim mohu zodpovědět jejich zajímavou otázku.

Magazínů je dnes určitě hodně. Dá se říci, že na všechna populární témata dnes existuje hora magazínů a na její špičce je někdo opravdu veliký. Máme magazíny o počítačích, hrách, hudbě, životním stylu, bohatství, podnikání a dalším. Je toho spousty a je pravda, že ta nejhledanější témata jsou bohatě zabraná a je těžké se v nich prosadit.

Jenže to je ve všech oborech. Když jsem zakládal Objevit.cz, kritici mi psali, že nemám šanci se prosadit. Trh je přehlcený podobnými magazíny (což je pravda) a je zbytečné budovat nový, který stejně nemůže uspět. Bude to jen ztráta času, peněz a hlavně naprosto zbytečná práce. Ta mi však pomohla nastartovat svoje podnikání, vydělala mi desítky (za celou existenci vlastně stovky) tisíc a otevřela mi oči. Jako ztrátu času to nepovažuji.

Založit magazín je obrovská zodpovědnost, protože vás bude každý den čekat povinná aktualizace webu, tedy přidání nového článku. Web musíte aktualizovat, musíte se mu věnovat, musíte o něj pečovat. Brzy vás to přestane bavit, protože to bude bez výsledku. Budete nosit jednu cihlu za druhou a možná postavíte barák. Postupně budete růst a zúročíte to, co jste se zatím naučili. Otrava z nekonečné práce vás buďto donutí celou věc pohřbít, nebo se vzdělávat a začít zkoušet, jak na web získat nové návštěvníky, jak pokročit na vyšší level a jak nastartovat nějaký progress. Hrobníků je dnes bohužel naprostá většina.

Budete kolem sebe mít obrovskou konkurenci. Váš trh bude obrovský, ale bude plný lidí, kteří se vás nebudou ptát, jestli jste lamička nebo profík. Prostě si otevřou váš článek a možná jej dočtou. Pak vás v komentářích zpraží, nebo odejdou. Nic jiného není. Nedostanete pochvalu, nečekejte ji. Budete mít stejné čtenáře, jako má vaše obrovská konkurence. Budete jich ale mít daleko méně.

Musíte si stanovit priority a cíle. Pokud založíte magazín o počítačích s tím, že překonáte Živě.cz, daleko to nedotáhnete. To si můžete dovolit, když máte v samých začátcích velký kapitál a nezačínáte od nuly. Musíte si stanovit reálné cíle, menší vize a pomalu je začít plnit. Nejděte po žebříku nahoru za konkurencí, jděte po žebříku nahoru za vašimi znalostmi a zkušenostmi. Proměňte ten boj a neúspěch v to dobré – ponaučení. Učte se a realizujte to. Jedině tak můžete něco dokázat.

Každý byznys byl někdy malý, ale je hloupost se hned srovnávat s těmi nejlepšími. Je pouze na vás, jestli dokážete nabídnout zajímavé čtení. Největší české magazíny a zpravodajské servery jsou dnes a denně kritizovány za to, jak špatně píší. Buďte jiní a zaměřte se na obsah, piště zajímavě, přínosně a kvalitně. Vykašlete se na kvantitu, dbejte na kvalitu. Pište články tak, aby se čtenář chtěl ještě vrátit. Kvalitního čtení není na internetu nikdy dost. Nemusíte být největší, buďte kvalitní a lidé se za vámi budou vracet.

Udělejte vše, co vám nějak pomůže. Proto podnikáte. Jste na úplném začátku a neumíte toho moc. Znáte možná teorii, ale ještě jste nezkusili praxi. Když nic neuděláte, nic nezkazíte, ale také nic nedokážete. Jděte do toho, pokuste se udělat maximum a dbejte na to, ať to rozvíjí vaše podnikatelské schopnosti. Mě Objevit naučilo skutečně mnoho, a proto se mi jeho založení vyplatilo. Můžete to samé dokázat i vy. Já jsem nedokázal nic mimořádného, jenom jsem pracoval a vyvíjel se. Proto přeci podnikám 😉

3. 9. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?