Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

No a co, že lidé na Webtrhu hledají něco zadarmo? Dějí se tam i horší věci…

21. 9. 2012

Tento článek píši trochu jako další zamyšlení nad tím, o čem jsem psal nedávno. Pro ty, co to nečetli, jsem psal o novém trendu na Webtrhu, kdy lidé hledají například grafiky bez referencí a požadují po nich vytvoření webdesignu bez placení. Nemají peníze, tak hledají ty, co nemají reference. Chytré…

Sledoval jsem diskuze, třeba na Webtrhu vzniklo i vlákno. Řešení je velmi těžké, ale tím bych se zde zaobírat nechtěl. Přemýšlel jsem spíše nad tím, že pravou motivací takového člověka nemusí být jen to, že nemá peníze. Ve většině případů tomu tak bude, ale proč bych někoho bez referencí nemohl hledat i já? Co kdybych založil téma, že hledám copywritery bez referencí a požaduji po nich třeba 10 článků zadarmo? Co by se stalo?

Pravděpodobně to, že by mi napsaly tři skupiny copywriterů. První skupina by mě poslala do háje, vysmála se mi a sdělila mi, že mrvím trh a na Webtrhu nemám co dělat. Druhá skupina by mi i přes moje požadavky nabídla placené služby, možná i za velmi nízké ceny. No a třetí skupina by možná byla schopná psát zadarmo (já tomu nevěřím, ale možná ano).

Řekněme, že bych našel určitý počet pisálků, co mají či nemají reference a jsou schopni napsat 10 článků na ukázku s tím, že možná naváži další spolupráci (nenavážu, najdu si další, ne?). Očekávám, že by čekal týden práce, než bych z těch pisálků vybral ty, kteří dokáží alespoň trochu dobře psát. Musel bych z nich vybrat ty, jejichž práce by pro mě měla alespoň nějakou cenu a mohl bych s ní i nadále pracovat.

Na Webtrhu se totiž nachází kvanta lidí, jejichž práce stojí za dvě věci. Je tomu tak. Jsou to copywriteři, programátoři, grafici a další. Nabízí svoje služby, protože jsou přesvědčeni o svých kvalitách a myslí si, že si tím vydělají. Mohou to být znudění studenti, ale i dospělí lidé. Mohou to být ale i začátečníci, kteří už už chtějí vydělávat a neuvědomují si, že na to ještě nemají. A v neposlední řadě jsou to egoistická trdla, která si myslí, jak skvělá jejich práce je a že se svět vzbouřil proti nim.

Já už jsem si pár svých copywriterů vycvičil. Píší pro mě dnes a denně. Přišel ke mně člověk, co chtěl psát články. Zkusili jsme to, ale stálo to za prd. Když jsem v něm viděl alespoň trochu naděje, pomohl jsem mu a pokusil se ho něco naučit. Vytkl jsem mu všechno špatné, napsal svoje komentáře a poznámky a posunul ho na další metu. Dnes mám opravdu několik copywriterů, kteří když ke mně přišli, tak psali strašně. Dnes píší skvěle.

Vytrénovat si vlastní lidi je skvělé. Vzít začátečníka a udělat z něj profíka je proces, který v něm zůstane po celý život. Chce to jen investovat čas a nervy. Pak vám vznikne skvělý zaměstnanec, který vám je i zavázán (pokud má rozum). Vznikne mezi vámi skvělý vztah a vzájemně si i pomůžete. Jenže to není to, co hledají lidé na Webtrhu. Já měl to štěstí u pár lidí a aktivně to mohu vyhledávat maximálně mezi svými spolužáky a podobně. Nemohu založit téma, kde napíšu: „Všechny lamy ke mně, budete pro mě psát, já vás za to seřvu a jakmile to bude vypadat k světu, budou z vás profíci!“

Na Webtrhu se problém s přísunem začátečníků řeší stále. Já jsem na Webtrh také přišel jako naprostá lama, ale od té doby jsem tam už udělal pár hezkých kšeftíků. Problém není v tom, že tam někdo nabízí otřesné služby zadarmo. Problém je v tom, že někdo za stejné služby požaduje peníze. Pak mi přijde profesionální copywriter, který neumý Česki a já mám chuť dát si lano…

21. 9. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?