Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Nejen stránky, ale i skupiny na Facebooku mohou být efektivní

15. 9. 2014

Překvapil mne jeden náš klient. Má svůj vlastní městký magazín – lokální web určený pro obyvatele jednoho města. Píše tam různé zprávy, novinky, akce a mnoho zajímavého obsahu, který uvítá každý, kdo v tom městě bydlí. Snaží se kolem toho všeho budovat i komunitu, která může rozvoj webu podpořit svými nápady či dokonce svou vlastní iniciativou.

Ten člověk má Facebook skupinu, která nese jméno daného webu. Je to skupina, tedy ne stránka. Možná si už ani nepamatujete, jak takové skupiny vypadají, ale jsou to ta místa, kam se dostanete jen tehdy, kdy požádáte o přijetí a někdo vás schválí. Nemůže tam každý, ale různě podle nastavení té skupiny vidí či nevidí obsah, který se uvnitř vytváří. Jednu takovou skupinu nedávno založil Vojtěch Bednář.

Do skupiny na rozdíl od stránky mohou trochu efektivněji přispívat všichni, tedy ne jen provozovatel. Stránky fungují tak, že provozovatel jménem stránky přidává příspěvky, a ty se zobrazují určitému procentu fanoušků. I ti mnohdy mohou přidat vlastní příspěvky, ale není to moc vidět, je to docela zapadlé a většina stránek to má stejně zakázané.

Skupina funguje tak, že příspěvky mohou vkládat všichni členové. Ty se pak zobrazují na timeline stejně, jako když je přidá i provozovatel. Tuším, že ani nelze přispívat jako skupina, všichni přispívají prostě sami za sebe. Vidíte jejich jméno, fotku, odkaz na profil…

A náš klient to má právě tak. Nemá stránku, ale skupinu. Tu propaguje na webu, což jsem viděl snad poprvé v životě. Není na to žádný like box a podobně, prostě tam má jen odkaz a láká návštěvníky, aby se přidali. Ti to skutečně dělají a stávají se tak členy maximálně komunitní skupiny lidí ze stejného města, kteří spolu navzájem sdílí různé příspěvky, fotky, inzeráty, postřehy a mnoho dalšího.

Zaujala mě právě ta hluboká integrace mezi uživateli. Baví se spolu více otevřeně, navzájem se podporují, předávají si doporučení a tak podobně. Je to opravdu hodně komunitní a provozovatel v podstatě jen hlídá, aby tam někdo nezačal tropit neplechu. Sám je hodně aktivní, přidává novinky, tipy a mnoho dalšího obsahu. Vyzývá komunitu k diskuzím, k vytváření dalších diskuzí (vkládání příspěvků) a snaží se, aby se skupina hýbala.

Tím vším vytváří nejen na Facebooku, ale kolem celého svého webu ucelenou komunitu. To by prostřednictvím facebookové stránky nedokázal. Nebo jen hodně omezeně. A navíc klasický uživatel nic takového od stránky neočekává. Přijde mi tedy škoda, že se na skupiny tak trochu zapomíná. V tomto případě jsou skvělým nástrojem ke spojování lidí, vytváření komunity, propagaci webu a podpoře nejen „webového“, ale i osobního brandu.

Facebook není jenom o stránkách. Je i o skupinách. A hlavně je to prostředek, kterým chcete něco dokázat. Zkuste zvážit, zda i pro vás by nemohly být skupiny výhodné a zda by vás nepřekvapily svou efektivitou. Určitě to není pro každý projekt, ale pro některé je to mnohonásobně lepší volba než klasické stránky. Co myslíte?

15. 9. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?