Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Jaké bylo školení web copywritingu od Jana Ambrože?

20. 8. 2014

Baví mě se vzdělávat napříč různými obory, protože potom lépe rozumím potřebám klientů a rozšiřuji si své znalosti napříč obory. Před pár dny jsem absolvoval školení UX od Adama Fendrycha. Přednášel pod hlavičkou Dobrého webu, stejně jako Jan Ambrož o web copywritingu, jehož školení jsem navštívil včera.

Honzy jsem si na internetu všiml už před několika lety. Má web na skvělé doméně copywriter.cz, ale především na něm má řadu super informací, svoje práce a našel jsem i mnoho záznamů z jeho přednášek. Dokonce jsme spolu už tvořili i rozhovor. Z českých copywriterů je vidět asi úplně nejvíce, ale jeho školení jsem doposud nenavštívil, takže jsem se těšil opravdu hodně.

Copywriteři pod agenturami

Copywriterů je v Česku málo. S Honzou a s dalšími účastníky školení jsme se na obědě bavili právě o tom, jaké to je být na volné noze a proč je vůbec copywriterů taková hrstka. Honza v podstatě potvrdil můj názor, tedy že většina z nich je dnes pod nějakou agenturou, a to buď celkově nebo alespoň částečně. Konec konců on sám teď pracuje full-time pro Dobrý web, protože se tak dostane k zajímavějším zakázkám.

Zaujalo mne i to, když se ho jedna z účastnic zeptala na efektivitu portálu NaVolnéNoze.cz. Jan odpověděl, že mu z toho “snad někdo přišel”, ale nedokázal si vzpomenout. Pokusil se odhadnout i to, kolik copywriterů se dnes živí na volné noze. Odhadl to tak na deset.

Osvěta copywritingu

Pro mě to byla velice zajímavá diskuze, protože se často setkávám s mladými pisálky a každý týden mi do e-mailu přiletí několik dotazů na to, jak se psaním živit a jak se v něm vzdělávat. Kromě toho, že na Honzovy kurzy často odkazuji, vidím skoro u všech textařů a copywriterů snahu se psaním živit dlouhodobě, ale postupem času i rozhodnutí se na to raději vykašlat.

Podle mě ještě nejsme dostatečně zvyklí platit za copywriting. Moje zkušenost je taková, že mnoho lidí vůbec neví, že jim může texty někdo napsat (na rozdíl od natočení videa, vytvoření webu atd.), natož aby znali copywriting. Honza měl podobný názor.

Doufám, že osvěta copywritingu v Čechách bude sílit, což určitě zlepší i možnosti začátečníků a jejich šanci na dlouhodobý úspěch. Jenomže to samozřejmě není jen otázkou trhu, ale i otázkou vlastní vůle, sebevzdělávání a celkové strategie.

Je to téma na dlouhou diskuzi. Jedna z účastnic tam popisovala, jaká je situace v USA, a srovnávala ji s tou naší. I řada ostatních přidala své názory a já jsem zvědav, jak se to vše bude do budoucna vyvíjet. Určitě ale není uživení se psaním taková legrace, jak si hodně lidí myslí. Nestačí totiž jen umět psát.

Rychle to uteklo

Školení začalo tím, jak lidé čtou, pokračovala psaním nadpisů, webovou stylistikou a formátováním. Nechybělo ani SEO, popis toho, jak vyhledávače hodnotí naše weby, jak hledat klíčová slova, sociální sítě a mnoho dalšího.

Ze školení jsem si odnesl 5 stran A4 plných poznámek. Schválně jsem psal (a dokonce i kopíroval již napsané) své texty a nechával si je kritizovat. Přivedlo mě to na mnoho nových nápadů, které bych chtěl co nejdříve zrealizovat. Většinu věcí jsem už znal, ale mohl jsem si upevnit své názory, ověřit si některé domněnky a dozvěděl se i mnoho nových informací.

Workshop a kritika

Druhá polovina školení byla v podstatě workshop, v němž jsme měli napsat vlastní text a nad jednotlivými výtvory účastníků diskutovat. Hodně zajímavé bylo sledovat názory účastníků. Mnohdy řekli něco, co by mě vůbec nenapadlo. Mohl jsem sledovat nejen to, jak texty čtou a chápou, ale i jak je píší a při jejich tvorbě postupují.

Na Honzovi je vidět, že je skutečný profesionál. Když kritizoval naše texty, byl hodně konkrétní. Jeho přístup se mi líbil. V průběhu celé přednášky se snažil být velmi praktický. Ukazoval nám různé weby, e-shopy, vhodné fráze do titulků, různé přístupy ke tvorbě textů, správné i špatné uvažování, heatmapy, statistiky, průzkumy a mnoho dalšího.

Báječný den

Potěšilo mě, když si Honza sám od sebe vzpomněl na název mé firmy, líbila se mu náhodná podstránka našeho webu, kterou viděl, a pochválil i MladýPodnikatel.cz (pochvala obsahu od takového copywritera je pro mě opravdu čest!).

Kdyby školení bylo dvoudenní, vůbec by to nevadilo. Informací a především prostoru pro diskuzi a praktické zkoušení je opravdu mnoho. Jinak mohu Janovo školení doporučit všem začínajícím textařům a copywriterům a lidem, kteří se chtějí o copywritingu dozvědět více, změnit svůj pohled na tvorbu textů a především báječně strávit den. 🙂

20. 8. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?