Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

RSS agregátory – zlatý důl pro váš magazín, nebo jedna velká utopie?

3. 10. 2012

Všechny možné RSS agregátory jsou skvělou možností, jak získat zajímavou návštěvnost a početnou čtenářskou komunitu. Agregátory zpráv mají za úkol svým uživatelům zobrazovat nejnovější články na zvolených serverech. Ve většině velkých agregátorů se tak utkáte s největšími kolosy v zemi, v mém případě to bylo třeba Živě, Technet a další.

Řekl bych, že největším agregátorem v Česku je PrávěDnes.cz. Má na to právo, skvěle totiž agreguje nejzajímavější čtivo ze všech oblastí, a to od sportu, politiky, technologií až po několik vybraných blogů. Vše třídí do jednotlivých sekcí a přehledně zobrazuje nejnovější články. Právě tento agregátor mi přinesl nejvíce návštěvnosti a já jej považuji za skvělou příležitost, jak svůj web zviditelnit. Vše má ale své nevýhody…

Vyhledávače nemají agregátory rády

Není tomu tak dlouho, co agregátor PrávěDnes.cz a možná i jemu podobní ztratily svoje ranky. Google je jednoduše nemá rád. Není divu. Cílem Googlu je podpora obsažných webových stránek. Agregátory však svůj obsah nemají, pouze jej agregují. Nenajdete na nich takřka nic vlastního, pouze odkazy na externí zdroje, případně text z RSS kanálu. Něco takového prostě Google nemůže podporovat.

Na druhou stránku zde máme uživatelskou přívětivost. Jak už bylo řečeno, agregátory lidé mají rádi. Usnadňují jim orientaci mezi všemi těmi zpravodajskými servery. Urychlují jim získávání nových informací a v neposlední řadě mohou i zabránit přehlédnutí něčeho zajímavé. Bohužel je to všechno na další diskuzi o tom, jakým způsobem Google rozeznává opravdu přínosný web od toho nepřínosného.

Vysoká konkurence

Ono se řekne, že díky jednomu či dvěma agregátorům můžete získat vysokou návštěvnost. Proč ne? Jeví se to jako zlatý důl pro každého majitele magazínu. Agregátory používá přesně jeho cílová skupina, která hltá jeden článek za druhým. Chce to jen psát zajímavé nadpisy a věnovat se aktuálním tématům. Jenomže ono to není tak snadné.

Zmíněné PrávěDnes.cz řadí jednotlivé boxíky s výpisy nejnovější článků na webu podle „použivatelnosti“. Pokud se nepletu, tak každou neděli v noci se pořadí boxíků změní. Rozhoduje to, jak moc lidé klikají na vaše články. Po schválení a následném přidání vašeho webu do agregátoru možná získáte přední pozici, ale hned za týden se můžete propadnout někam úplně dolů. Mohu potvrdit, že jakmile jste dál než na 10. místě (dva sloupce po pěti), tak vám opravdu málokdo klikne na váš článek. Mějte na paměti i to, že první čtyři boxíky se sotva kdy změní.

Získat přední pozice můžete volením správných témat, která lidi táhnou. Bohužel to je to nejtěžší. Utkáte se totiž s tou největší konkurencí, jakou zrovna máte. V případě Objevit.cz jsem měl problémy s řadou magazínů stejného tématu. Mnohdy se pozice doslova střídaly jedna po druhé. Bylo velmi těžké si je udržet, protože o těch nejzajímavějších věcech, které momentálně nejvíce táhnou, jsme samozřejmě psali všichni. A lidé klikli jen na ty nejvýše postavené…

[poll id=“4″]

Má to smysl?

PrávěDnes.cz je skvělý agregátor, který ale dělá maximum pro své uživatele (jak špatné!). Snaží se jim poskytnout co možná nejlepší obsah a řadí to podle toho, jak na něj lidé klikají. Časem jsem zjistil, že se moje návštěvnost vyvíjela podle aktuální pozice boxíku v agregátoru, což bylo velmi špatné. Pokud do této závislost spadnete také, akorát tím budete ztrácet čas. Díky svému RSS můžete získat kvanta nových návštěvníků, ale stále je lepší, pokud přijdou z vlastní RSS čtečky než z agregátoru, kde za pár dní nemusíte být ani vidět.

V Česku je řada dalších agregátorů, ale jen tento stojí zato. Na Weblogy.cz se jen tak nedostanete. Já tam posílal žádost na různé weby už několikrát, ale zatím mi nebylo vyhověno. Kamarádovi web přidali až po půlroce po zaslání žádosti. Existují i další, menší agregátory, ale z nich už získáte opravdu jen malinkou návštěvnost, která ani jako celek netvoří nikterak převratná čísla. Prošel jsem desítky agregátorů, menších či větších, ale příliš užitku to nepřineslo. Snad jen nějaký ten zpětný odkaz.

Pokud do toho stejně půjdete, dejte pozor na nastavení vašeho RSS. Některé agregátory zobrazují i samotný text v RSS kanálu. Určitě nechcete, aby se někde zobrazoval celý váš článek a čtenář k vám vůbec nemusel přijít. Připravte se na složité schvalovací procesy, které se budou protahovat. A v neposlední řadě se připravte i na ono zklamání, že vám agregátor denně nedá ani 50 lidí…

Jaké máte s RSS agregátory zkušenosti vy?

3. 10. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?