Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Ptáte se (za) mě: Proč nenahrávám videa na Youtube?

4. 5. 2017

Napadlo mě vytvořit novou sérii článků, které se budou věnovat nejčastějším dotazům fanoušků Mladého podnikatele. Když se totiž některé dotazy často opakují, přestane vás bavit je vždy zodpovídat znovu a znovu dokola. Proto bych je chtěl zodpovědět zde a zároveň je i více rozepsat.

Svoje dotazy mi klidně zasílejte na jiri@rostecky.cz. Rád je zodpovím.

Videa na Youtube

Jeden z úplně nejčastějších dotazů se týká videí, která nenahrávám na Youtube, ale na Vimeo. Řada lidí to nechápe a ptá se, proč to dělám a proč jako většina i já nenahrávám videa na kanál na Youtube, kde momentálně najdete především ukázky z vybraných videí.

Před zodpovězením této otázky je nutné si uvědomit jednu věc. Obě dvě možnosti mají svá pro a proti. Znám argumenty, proč by bylo lepší všechna videa nahrávat na Youtube. Stejně tak ale znám argumenty, proč je lepší zůstat na Vimeu. Pojďme je rozebrat.

Proč nahrávat na Youtube?

  • Je to nejpoužívanější video server na světě. Hodně lidí na něj chodí automaticky a moje videa se jim mohou zobrazit v jejich feedu, aniž by jim je musel pracně nabízet někde jinde.
  • Mohu využít síly komunity – provázat se s ostatními youtubery, využít tagování videí a jejich vyhledávání (i na Youtube lze dělat něco jako SEO a snažit se o to, aby vaše videa našlo co nejvíce lidí).
  • Můžu budovat jeden ucelený Youtube kanál, který lidé mohou odebírat a já si je tak mohu „zaháčkovat“.
  • Youtube funguje snad všem. Všichni s ním umí. Nejsou s ním žádné problémy. Nabízí možnosti rychlejšího přehrávání, ukládání do listů, překladů, titulků apod.
  • Youtube je zdarma. Vimeo si musím platit.

Proč nahrávat na Vimeo?

  • Vimeo nabízí lepší možnosti nastavení soukromí. Mohu například omezit zobrazení videa jen na konkrétních URL adresách, umožnit zobrazení videa jen s heslem, zakázat jeho zobrazení na webu Vimea apod.
  • Rovněž mi umožňuje customizaci přehrávače. Mohu i nemusím v něm mít nadpis videa, můj avatar apod. Nabízí i pro mne nepodstatné funkce – třeba skrytí loga Vimeo, zakázání zobrazení videa na celou obrazovku a mnoho dalšího.
  • Vimeo nevkládá do videí reklamu. Nebude vás otravovat žádný banner, žádný reklamní spot, prostě vůbec nic.
  • V rozhraní Vimea vidím docela hezké statistiky. Ty v Youtube nevidím. (Aktualizace: Michal Landsman mi připomněl, že se dá Youtube propojit s Google Analytics. Sice to vím, ale sem jsem to nenapsal, proto doplňuji nyní.)

U Vimea i u Youtube lze najít řadu dalších argumentů. Napadá mne jich mnoho. Tyto ale považuji za nejsilnější.

Proč na Vimeo nahrávám já?

V první řadě, nejsem youtuber. Moje videa nemají potenciál miliónových zhlédnutí. Na rozhovor o affiliate marketingu se asi nebudou dívat ani stovky či desítky tisíc lidí. Některá videa mají reálně potenciál dosáhnout maximálně stovek zhlédnutí – jde o hodně úzce zaměřená odborná videa (třeba o PPC reklamě).

V druhé řadě, nejsem neziskovka. Pro možnost věnovat se tvorbě videí naplno potřebuji, aby web nejen pokryl svoje náklady, ale i generoval zisk. Proto na webu prodávám reklamu, kterou bych na něm nejradši neměl, ale díky ní mohu v tvorbě pokračovat.

Ve třetí řadě, videa jsou content, který na web Mladého podnikatele přivádí spoustu lidí. Videorozhovory jsou jeho vlajkové lodě. Skoro nikdo vám neřekne, že Mladý podnikatel je ten web s články o podnikání, ale ten web s videorozhovory.

Když spojíme tyto tři faktory, vyplyne nám jedno. Youtube web neuživí, protože příjmy z jeho reklam jsou tak malé, že bych se sotva mohl věnovat natáčení odborných hodinových rozhovorů. Místo toho by mě to tlačilo k infotainmentu – asi bych si taky musel mazat Nutellu na obličej a hrát hry nebo zkoumat kosmetiku.

Youtubeři mají většinou 3 zdroje příjmu. Ten od Youtube, kde těží z obrovské sledovanosti. Dále product placement, který si lze v mém případě jen těžko představit (nebudu vám recenzovat něčí produkty a nebudeme pít z obrandovaných plechovek – nejblíže product placementu jsou komerční videa, kterých je dnes velmi malý zlomek ze všech videí). A naposledy merchandise. Trička se tisknout nechystám.

V mém případě se nejlépe monetizuje samotný web (a to mnoha způsoby). Reklamu ale neprodám tak dobře na webu, jehož významnou část trafficu odvádím na Youtube, resp. ji vůbec nepřivádím na web, ale mám ji jenom na videích na Youtube.

Jinými slovy, potřebuji svoje uživatele vodit k sobě na web, kde s nimi mohu dále pracovat – nabídnout jim další videa, články, odběr newsletteru, ale i vlastní reklamní sdělení, která financují další tvorbu podstatně lépe než reklama na Youtube.

Proto je pro mne zásadní možnost omezení zobrazení videa jen na konkrétních URL. Zajisté, na Youtube by teoreticky mohla videa mít více zhlédnutí, možná by šla lépe vygooglit a tak dále, ale pro rozvoj Mladého podnikatele je důležité, aby vydělával peníze. A těch vydělává více na vlastním webu. Konec konců většina seriózních serverů publikuje svoje videa pouze na svém webu (Českou televizí počínaje, DVTV konče).

Vlastní platforma má spoustu dalších výhod. Web mi umožňuje experimentovat, zkoušet spoustu nových věcí, které na Youtube jednoduše nezkusíte, pracovat efektivněji s novým obsahem, stoprocentně ovládat to, co se na webu zobrazuje, pracovat i s jinými formáty než jen s videem a mnoho dalšího.

Youtubeři zase mají výhodu, že nemají náklady na vývoj, hosting a podobně, ale jednoduché počty mne zatím přesvědčily, že je rozumné budovat vlastní platformu, ji rozvíjet a na ni vodit co největší co nejlépe zacílený traffic.

Přehrávač Vimea má spoustu nevýhod, které si uvědomuji, a doufám, že se do budoucna bude vyvíjet pozitivním směrem (nebo si vyvinu vlastní). Prioritou pro mě ale je, aby Mladý podnikatel mohl i nadále svým uživatelům přinášet co nejkvalitnější inspirativní obsah, který není snadné vyrobit a už vůbec ne zmonetizovat, ale který může spoustě lidem pomoci a podpořit jejich aktivity.

Youtube by mi přineslo řadu výhod, ale ještě více by mi toho vzalo. Proto nahrávám videa na Vimeo a v nejbližší době se je nechystám přesouvat jinam.

4. 5. 2017

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?