Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

První měsíc budování vlastní firmy. Co jsme stihli a co chystáme?

1. 10. 2013

Tak už to je skoro měsíc od založení mé první firmy iParťák s.r.o. Byl to velmi těžký měsíc, ale především takový stagnační měsíc. Začali jsme postupně realizovat první úkoly, mezi nimiž se vyjímal zejména výběr a následný nábor nových lidí, podepisování nových smluv se současným týmem a dořešení všech právních a účetních věcí, kterým mnohdy ani nerozumím.

Personální věci a teambuilding

Chod iParťáka musí být velmi dobře smluvně podložen, a jelikož jsem vše doposud provozoval na živnost, bylo jako první potřeba „přepsat“ smlouvy na společnost. Jenomže když to máte udělat u desítek lidí, není to otázkou pár dní, ale skoro týdnů. Navíc jsme všichni roztahaní po celé republice, takže drtivá většina smluv šla poštou.

Zároveň jsme to spojili s vytipováváním nových lidí a jejich náborem do týmu. Prošli jsme stovky webů, portfolií, inzerátů, katalogů a dalšího, abychom vybrali ty nejlepší možné kandidáty na členy iParťáka. Zaměřili jsme se zejména na WordPress programátory a jazykové korektory. Mluvili jsme a psali jsme si s desítkami nových lidí, z nichž se někteří chovali dost neprofesionálně (až bych řekl neslušně), ale většina ocenila naši nabídku a uzavřeli jsme tak několik nových smluv, což nás velmi posílilo.

Jelikož mne překvapila lidská nedůvěřivost a podezíravost, poprosil jsem členy našeho týmu, zda by nesepsali krátké hodnocení spolupráce s naší firmou, potažmo s iParťákem od dob jeho založení. Někteří jsou s námi už přes rok, takže si mohli udělat kvalifikovaný názor na to, jak k nim přistupujeme a jak jsme důvěryhodní. Postupně to doplňujeme, ale už něco najdete zde.

Firma má momentálně dva zaměstnance. Jsou to oba společníci, Já a Adam. Rádi bychom brzy zaměstnali ještě jednoho člověka, ale stále váháme, zda je to potřeba či není. Nejspíš se rozhodneme podle našich obchodních výsledků spíše ke konci roku. Přesto mě překvapilo, kolik slávy se kolem toho nadělá a co vše je potřeba zařídit.

Webové stránky a prezentace firmy

Málokterá firma má tak velkolepý start, pokud za ní nestojí nějaký velký businessmen. My jsme se dříve než na internetu objevili v Hospodářských novinách. Netrvalo dlouho a brzy jsme v rozhovoru na stránkách Asociace malých a středních podniků a živnostníků ukázali nové logo, které se dočkalo velmi pozitivní ohlasů. Jak to tak vypadá, brzy se dočkáme dalších rozhovorů, takže musíme makat, abychom měli zas s čím překvapit… 🙂

Zrekonstruovali jsme firemní webové stránky a nechali si poradit, co se uživatelské použitelnosti týče od Honzy Kvasničky. Pečlivě pracujeme na větší specifikaci jednotlivých služeb. Například nejsme spokojeni s nabídkou překladů cizích jazyků, kde postupně nabíráme nové překladatele. Je to asi nejhorší a nejtěžší nábor, jaký jsme kdy dělali, protože hledáme přímo rodilé mluvčí, případně soudní překladatele a podobně. V souvislosti s tím chceme blíže specifikovat překlad daného jazyka, a proto se tato prezentace ještě hodně změní.

Pracujeme i na referencích. Jestli si něco vyčítám, tak moji nedůkladnost v získávání referencí. Řadu klientů jsem ani nepoprosil o sepsání pár řádků hodnocení našich služeb, což nám dneska docela chybí. Mrzí mě i to, že nemáme moc designů, co bychom ukázali, jelikož grafika není naší přední službou, ale spíše doplňkem. Mohu ale nastínit, že jsme na tom zapracovali a brzy zveřejníme řadu nových referencí.

Investice a plány

Do majetku společnosti jsem převedl domény, které jsem nakoupil za cca 80.000 Kč ještě před jejím založením. Před pár dny jsme podepsali smlouvu a koupili další doménu za 10.000 Kč. Momentálně jednáme o koupi dalších dvou až tří domén kolem 20.000 až 30.000 Kč. Jejich názvy si chci zatím nechat pro sebe, protože na nich postupně budeme spouštět nové projekty. Společnost teď vlastní něco kolem 30 domén.

Chystáme se investovat do nových projektů. Spustili jsme miniwebík KorekturaTextu.cz (což je mimochodem jedna z těch „desetitisícových domén“ včetně pomlčkové verze). Pojali jsme to trochu netradičně, protože se tam nedá moc co stavět. Uvidíme, jak to půjde a když tak to v budoucnu předěláme. Stále tam ještě vychytáváme nějaké mouchy. Teď se chystáme zainvestovat do dalších tří větších projektů, které bychom rádi spustili ještě letos. Investice v desítkách tisíc. Chystáme i jeden charitativní projekt a už jsme v kontaktu s několika organizacemi, ale nic ještě není jisté.

Brzy otevřeme jsme pronajaté kanceláře – provozovny v nových městech. Kromě mé kanceláře ve Strakonicích nás najdete i v Olomouci a v Mladé Boleslavi. Rádi bychom do budoucna otevřeli i kancelář v Praze, protože je to pro nás další velmi strategické místo. Jelikož ale pro to dnes nemáme stabilní využití, tak jsme to odložili.

Stále toho nemáme dost a náš spánek lze ještě zkrátit, takže dáváme dohromady ebooky, jež chceme nabízet zadarmo. Dokonce ani email po vás nebudeme chtít, protože ho nepotřebujeme. Nejsou to ale ebooky, co bychom psali týden, vydají na pár měsíců. Vyvíjíme jeden vlastní produkt a dost možná finančně podpoříme jednu velkou akci, ale to ještě rovněž není jisté.

Shrnutí

Čekání na smlouvy a setkání s několika velmi negativními lidmi mi trochu otrávilo vznik firmy. Byl jsem navíc dost naivní, co se týče finanční zátěže na úplném začátku. Už jenom zaplacení právníka, účetního a všech poplatků nás stálo docela hodně, což člověka zamrzí.

Na druhou stranu musím říci, že jsme vše zvládli relativně rychle a dobře. Neotrávila nás byrokratická zátěž ani nepříjemní lidé, dokázali jsme si jasně stanovit vize naší firmy, uvést projekty v realizaci a povedlo se nám i získat několik nových partnerů. Bude ještě dlouho trvat, než začneme sklízet ovoce, ale věřím, že ten čas jednou nadejde a já s nostalgickým úsměvem budu číst tenhle článek.

1. 10. 2013

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?