Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Proč nesleduji Google Analytics?

5. 9. 2014

Dříve jsem hodně sledoval vývoj návštěvnosti svmých webů. Pamatuji si, jak jsem se snažil o co nejlepší pozice ve vyhledávačích, jak jsem sbíral zpětné odkazy a snažil se co nejvíce zvýšit počet lidí, co moje weby každý den navštíví. Tehdy se ještě řešil i PageRank, takže jsem čekal na aktualizace a radoval se, když moje čísla rostla.

Pak jsem s tím přestal. Částečně proto, že jsem začal budovat iParťáka a spíše než počet návštěvníků jsem řešil počet klientů. Moje podnikání už tak nějak vysokou návštěvnost nepotřebovalo, i když samozřejmě čím je vyšší, tím lepší. Dneska ji neřeším vůbec, a to nejen u firemních projektů, ale zejména u Mladého podnikatele. Proč?

Počet lidí v obchodě

Podle mě se návštěvnost strašně přeceňuje. Představte si obchod, ve kterém je 10 zákazníků. Každý utratí stovku, takže obchod vydělá 1000 Kč. A teď si představte jiný obchod, který má jen jednoho zákazníka, který utratí 5000 Kč. Který z těchto obchodů byste chtěli? Někdy mi přijde, že řada lidí by radši ten první.

Osobně jsem vydělával více na webech, kde návštěvnost byla nižší. Důležité není, kolik lidí web navštěvuje, ale co je to za lidi. Pokud máte na webu 1000 lidí denně, na které se nedá nijak cílit, je to k ničemu. Pokud máte 100 lidí, kteří si mohou koupit produkty nebo služby vašich inzerentů nebo přímo ty vaše, je to pro vás podstatně efektivnější.

Neříkám nic nového, jenom poukazuji na lidi, co honí návštěvnost hlava ne hlava. Je jim jedno, kdo chodí na jejich web, nezajímá je, co je to za lidi, a inzerentovi ukáží jen screen z Google Analytics a někteří ještě i PageRank. Honí návštěvnost z vyhledávačů, řeší longtaily a na web jim nakonec chodí lidé, co často vůbec nemají zájem o to, co jim nabízí. Jasně, hodně inzerentů to bere. Zatím.

Komunita

Já mám dnes na Mladém podnikateli jasnou nabídku. Prodávám reklamní pozice a články na webu, který navštěvují:

Kolik jich je? Tuším, ale není to podstatné. Místo toho vím, jaké mají tito lidé potřeby. Na web se chodí vzdělávat, hledají zde tipy na příhodné aplikace, jejich recenze a doporučení různých služeb. Tito lidé si určitě chtějí usnadnit svou práci, vydělat více peněz, založit firmu, vytvořit si web a mnoho dalšího. Můžete jim to nabídnout? Pak je to web pro vás.

Počet návštěv je poté spíše orientační. Souhlasím s tím, že kdyby můj web navštěvovalo desekrát více lidí co dnes, tak by cena inzerce rostla. Netvrdím, že se má návštěvnost úplně ignorovat, pouze říkám, že to není to nejdůležitější. Pro mě alespoň ne.

Vaše pozornost

Jedním z mých argumentů, proč návštěvnost neřešit, je i pozornost. Všímám si, že lidé, co honí návštěvnost a tráví denně hodiny v Google Analytics, se nezaměřují na obsah. Řeší jen návštěvnost a na obsah už nemají čas.

Mladý podnikatel vydělal nejvíce peněz (a návštěvnost mu nejvíce vyrostla) v době, kdy jsem se začal zaměřovat jen na obsah. Dnes mě na tom webu nezajímá nic jiného než to, jak spokojení moji čtenáři budou. Ti se totiž budou vracet, moje články budou sdílet a postupně mi přitáhnou čtenáře nové. Nepotřebuji Google Analytics ani vysoký PageRank k tomu, abych tohle dokázal. Potřebuji si jen uvědomit, co ode mě čtenáři očekávají a co jim mohu nabídnout, aby byli spokojeni.

Stejně tak u firmy. Nepotřebuji 5000 lidí na homepage každý den. Potřebuji ty, co chtějí využít naše služby, a musím zajistit, aby byli spokojení, doporučili nás dál a vrátili se. Dnes většina klientů iParťáka využije služby více než jednou.

Smysl návštěvnosti

Návštěvnost je důležitá a určitě i já ji chci mít co největší. Akorát to pro mě není to jediné. Neřeším jen návštěvnost, řeším i to všechno kolem. U firmy řeším její brand, spokojenost zákazníků, jejich motivaci nás doporučit dál a tak dále. U Mladého podnikatele mě zajímá spokojenost čtenářů, jejich nadšení z nových článků, růst komunity a její aktivita, počet nových čtenářů a podobně.

Do Google Analytics chodím spíše ze zajímavosti tak jednou za měsíc. Je to pro mě jedno z měřítek, které mohu využít. Vedle toho třeba vidím e-maily od čtenářů, sdílení na sociálních sítích a čtenost jednotlivých článků.

Nechci mít tisíce lidí denně, kteří si ani nepřečtou moje články nebo na webu stráví pár vteřin. Chci návštěvníky, co využijí naše služby, doporučí je dalším nebo si přečtou, co jsem zrovna napsal. A co jsem tím tedy chtěl říct? Řešte návštěvnost, ale neřešte ji jako to hlavní.

5. 9. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?