Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Proč hodně z nás nemá navštěvovaný web a proč jejich práce vyjde vniveč?

28. 9. 2012

Když jsem s internetovým podnikáním začínal, bylo mojí vizí získání co největší návštěvnosti. Traffic je pro internetové podnikatele důležitý, bez něj neprodáte reklamu, nevyděláte žádné peníze a vaše činnost skončí zbůhdarma. A tak jsem se snažil, makal a makal jsem na návštěvnosti, ale jednoho dne mě to přestalo bavit.

Získání vysoké návštěvnosti není prací pro každého. Kdyby to bylo tak snadné, mohli bychom to dělat všichni a internetové podnikání by bylo zlatým dolem. Jenže ono to tak snadné není a já stále obdivuji ty, kteří dokáží svým webům získat tisíce UIP za den. Problém je v tom, že každý máme jiný přístup.

Mnoho lidí se domnívá, že kvanta návštěvníků na svoje weby dotáhnout pomocí kvalitního SEO. Takže si rychle najdou příručku, kde vyčtou, jak postavit nadpisy webu, jak mají vypadat URL a když jim dojdou síly, aspoň zvalidují web, aby měli dobré svědomí. Já udělal to samé a stále dokola jsem se snažil udržovat svůj web co možná nejlépe optimalizovaný pro vyhledávače.

Časem všichni přijdou na to, že samotné SEO nepomáhá. A tak v rychlosti otevřou Webtrh a jiná fóra, kde zkusí vyměnit několik textových odkazů. Někdo jim poradí, že to jde i jinak než jen přes Webtrh, takže začnou googlit a hledat tematicky příbuzné weby, jejichž majitele začnou bombardovat prosbami o výměnu odkazů. Každý zpětný link se přeci počítá a čím více odkazů, tím nás určitě bude mít Google raději. V patičce nám mezi tím vznikne krásná farma a po pár týdnech si všimneme, že návštěvnost stále neroste.

Pojďme na to jinak

Jenomže ona vysoká návštěvnost není o tom, jak web upravíte či s kým vyměníte odkaz, ikonku či banner. Vysoká návštěvnost nelze přivolat tak snadno. Zpětné odkazy a dobře optimalizovaný web jsou obrovskými pomocníky a nesmíme je podceňovat. Ale nejsou základem a už vůbec ne garancí úspěchu. Žádný odkaz vám nezajistí stálou stabilní vysokou návštěvnost, pokud jej nemáte nad vyhledávacím políčkem úvodní strany Googlu nebo pod videy na nějakém porno serveru.

Měli byste si uvědomit, že váš web je postavený na obsahu. Lidé na internetu nehledají weby s link farmami, nehledají zpětné odkazy a pokud nebudete mít validní kód, určitě neodejdou. Pokud uvidí, že jako první máte nadpis H2 a pod ním až někde pět nadpisů H1, tak se nezděsí a neutečou s tím, co jste to za prase. To udělají pouze tehdy, pokud váš obsah stojí za dvě věci, nedá se konzumovat a web nemá žádnou přidanou hodnotu.

Největší návštěvnost mých webů jsem měl tehdy, kdy jsem publikoval něco, o co byl zájem a vyvolalo to boom. Jako příklad vám mohu uvést článek o konci stahování v Čechách. Ačkoliv jsem tehdy již nebyl aktivním přispěvatelem na Objevit, tento článek jsem napsal sám, protože jsem danou informaci dostal velmi rychle a mohl jsem ji publikovat dříve než největší české IT magazíny. Jelikož se jedná o velmi kontroverzní obsah, který byl v danou chvíli originální, měl jsem za den tisíce návštěvníků, web se velmi proslavil, článek se linkoval a diskutovalo se o nás na sociálních sítích a diskuzních fórech.

[poll id=“3″]

Dělejte web pro lidi, ne pro vyhledávače

Pokud chcete na webu vydělávat, potřebujete k tomu lidi. Bohužel nechápu, proč tedy většina lidí dělá web pro vyhledávače. Dělejte jej pro lidi, protože robot Googlu, který sice chodí na návštěvu často, nikdy nepřinese svoji peněženku a nezaplatí vám odměnu. To pouze lidé, jejichž kurzor myši klikne na reklamní banner, textový odkaz či otevře PR článek. To pouze lidé jsou ty stroje na peníze a pouze díky nim může být váš web výdělečný.

Ano, mít první pozice ve vyhledávání je bombastická věc. Jakmile ovládnete SERP, máte nejspíš vyhráno, já nevím. Co ale vím je, že i v případě, kdy vám na web lidé z vydřené první mety ve výsledcích vyhledávání přijdou, mohou zase rychle odejít. Najdou nekvalitní obsah, nulovou přidanou hodnotu, ztratí čas. K čemu je pak první pozice, když průměrný čas na webu bude pár vteřin, nikdo na nic neklikne a návštěva vyjde vniveč? Jenom proto, abyste potenciálnímu inzerentovi ukázali počet návštěv za den? On to určitě koupí, prodělá tím peníze a už se nevrátí.

Dalším úskalím je neskutečná nejistota. Kolika lidem skončil nebo se alespoň narušil jejich byznys v době, kdy Google začal řádit? Vymyslel si svojí ZOO a pozice jenom lítaly. Představte si, že budete půlroku ustavičně pracovat na co nejlepších pozicích na Googlu. Jednoho dne vstanete a zjistíte, že Google změnil algoritmus a vaše práce je v háji. Já se tohoto neskutečně bojím, protože nechci promarnit půlrok života a nezískat tím nic.

Takže, co říci závěrem? SEO je krásná věc a nesmíme jej podceňovat. Není to ale záruka úspěchu. Pokud neděláte web pro lidi, nemůžete s ním uspět. Změňte svoje priority a tou první si stanovte, že vaši návštěvníci najdou na webu to, co hledají, něco si odnesou a brzy se zase vrátí. Protože pak můžete slavit úspěch, když se vám nadšení lidé vrací a k tomu (třeba i díky nim) přibývají další…

28. 9. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?