Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Nábor copywriterů je zdlouhavá, únavná a v neposlední řadě i naprosto zbytečná práce

26. 8. 2012

Při náboru lidí na iParťák.cz mi rukama prošlo snad přes sto emailů a zpráv, kde profesionální i začínající copywriteři nabízeli svoje služby. Některým to šlo dobře, některým to šlo špatně. Už jsem dávno vyrostl z naivity a dnes již bodově sepisuji, co všechno chci v emailech a private messages mít. Bohužel i to je problém.

Copywriter by podle Wikipedie měl psát „obchodně úspěšné texty“. Když se nad tím zamyslíme, měl by tedy umět napsat poutavý a přesvědčující text. To bohužel neodpovídá kvalitě a srozumitelnosti některých odpovědí na moje poptávky. Pouze zlomek z copywriterů dokáže samotným emailem zaujmout, a to i tehdy, kdy sám v bodech napíši, co mají v emailu zmínit. Nikdo se je samozřejmě neprosí, aby to napsali také v bodech (což je sice nejlepší), ale i s tímto „omezením“ se dá napsat zajímavá odpověď, která mě zaujme natolik, abych daného copywritera oslovil.

Co se v odpovědích dovídám?

Řada z nich bohužel nedokáže popsat svoji práci a definovat, co vlastně chtějí dělat. A nebo jsou asi postižení na zraku, protože řadu informací prostě nezmíní a asi doufají, že si toho nevšimnu. To je většinou omyl.

Běžné ceny

Asi dva copywriteři mi napsali, že nežádají nic jiného než běžné ceny. Pojem „běžná cena“ je skutečně důvodem k hádce, protože řekněte copywriterovi, který chce za normostranu textu tři stovky, že běžná cena je třeba jen stovka. Profesionální copywriteři, kteří pracují pro firmy, testují jejich produkty, sledují procesy výroby a pohybují se mezi zaměstnanci zase řeknou, že běžná cena je v řádech tisíců.

Na Webtrhu se ceny copywritingu pohybují od 50 do nějakých 150 Kč. Poptávající samozřejmě nemají problém hledat copywritera za nejnižší cenu, tedy 50 Kč, což se sice může projevit na kvalitě jejich textů (a taky, že ano), ale na druhou stránku na Webtrhu nikdo nehledá copywritera za 500 Kč, tak proč to nezkusit. To je klasika. Nicméně já opravdu nevím, co z toho je běžná cena.

Doba odevzdání práce

Na otázku, jak moc naléhám na zhotovení práce, je také snadná odpověď: Hodně. Klientům garantujeme co nejrychlejší zpracování jejich objednávky, přesto vždy upozorňujeme, že rychlost může být na úkor kvality. Snažíme se rovněž získat datum, do kdy chce mít klient práci hotovou. Vždy se ale setkáme s tím, že prostě co nejrychleji. Osobně tedy copywriterovi nedokáži odpovědět, jak moc na něj budu tlačit. Asi o trošku více, než bude klient tlačit na mě.

Jsem v práci

Vcelku mě zarazilo, kolik korektorů textů pracuje. Ono je to vlastně i opodstatněné. Mezi korektory jsou dost často učitelé a podobně. Jsou to prostě pracující lidé. Jenomže mně přijde email s tím, že sice zájem o práci je, ale může ji dělat jen od sedmi do desíti ráno a pak od desíti do dvanácti večer. Asi chápete, že když přijde objednávka, těžko budu čekat do desíti večer, jestli korektor vůbec přijde nebo jestli se dnes zdržel v práci. To se prostě pro tohle nasazení nehodí a asi by to nefungovalo.

Jsem podnikatel, ale IČO nemám

Zeptat se na to, jestli mají IČO, je dost divné. Jenomže už několikrát se mi stalo, že mi podnikání odkývali, ale stejně podnikateli oficiálně nebyli a vůbec netušili, co to vlastně znamená. Ale to jsem rozepsal už zde.

Je to zbytečné

Celý tento nábor je neskutečně zdlouhavý. Snažím se k tomu přistupovat maximálně svědomitě, proto žádám i životopisy, ukázky práce a podobně. Chci svým klientům skutečně nabídnout jen práci profesionálního týmu, což samozřejmě není otázkou hodiny. Takže jsem na některé emaily odpověděl i měsíc po jejich přijetí a dočkal jsem se výtky, jestli náhodou nejsem na hlavu, že odepisuji tak pozdě.

Po několika hodinách rozdělených do několika dnů jsem se konečně dostal na konec. Teď čekám na odpovědi všech, které jsem oslovil. Někteří dokázali pochopit, že když žádám Skype nebo jiný IM, tak že jej napíší rovnou do emailu, někteří bohužel ne. Jakmile se s nimi spojím, zadám jim něco na otestování. Podle toho se rozhodnu.

A přesně tento problém chceme řešit s iParťákem.

Máte tolik času na to, abyste podobným způsobem probírali stovky emailů a mezi nimi našli toho pravého kandidáta? Ne? Tak mi napište, protože já už to udělal za Vás. A fakt to sranda nebyla 🙂

26. 8. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?