Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Květen na MladýPodnikatel.cz: Více inspirace než kdy jindy

8. 6. 2016

Trochu opožděně, ale přeci. I tento měsíc přináším seznam novinek na Mladém podnikateli a pár zajímavých informací ze zákulisí.

Květen byl měsíc iParťáka. Poprvé jsem zveřejnil, že už v něm dál nepokračuji a firmu zavírám. Během pár hodin jsem napočítal desítky reakcí, které mi udělaly obrovskou radost a které mě podporovaly v další práci. Byla to pro mne obrovská motivace – co všechno se dělo, najdete v tomto článku.

komentar-blog-3

komentar-b

Už mi pár lidí napsalo, proč nevychází další „chyby iParťáka“, které jsem sliboval. Mám je sepsané, v publikaci mi ale brání jedna chystaná abnormálně překvapující věc, kterou chystám. 🙂 Věřte mi, bude to senzace. Jen to ještě chvilku potrvá.

Kromě této pecky jsem vykopl ještě dvě další. Tou první bylo zdvojnásobení pravidelné týdenní dávky videí na Mladém podnikateli. Místo jednoho videa ve středu nově vydávám nové video každé úterý a čtvrtek. Ti, co dosud nestíhali vše sledovat, se teď už ani nechytají.

Vedlo mě k tomu několik důvodů. Tou hlavní byla možnost nabídnout divákům více inspirace a know-how z různých oblastí. Když jsem vydával jedno video týdně, hodně lidí nenašlo to, co je zajímá.

Teď je šance, že je zaujmu, vyšší, což se ukázalo třeba na přelomu měsíce. Vyšlo video s programátorem o WordPressu – téma, které nezaujme tolik diváků jako jiné pecky. Proto ten samý týden vyšel super rozhovor o Edna.cz, který to vykompenzoval, což je krásně vidět i na statistkách sledovanosti.

Střídání méně a více populárních témat chci zkoušet dál – známí vs. neznámá hosté, příběhová videa vs. odborná, technická vs. obecná apod. To vše proto, aby si vybralo co nejvíc diváků a pro každého jsem každý týden měl novou dávku inspirace do další tvorby. 🙂

Tou poslední peckou jsou videa Eshopisty. V rychlosti jsem na místě natočil několik krátkých rozhovorů a jedno delší. Zpětnou vazbu mám zatím naprosto skvělou. Jen se přiznám, že se vůbec nestíhám připravovat na další termín, který je už za pár dní a bude hodně super! Dokonce budu mít kameramana z iDnesu! Nojo!  😛

Kromě těchto novinek se změnilo i pár věcí na webu. Nové štítkování má uživatelům pomoci při procházení webu a vybírání obsahu, který je zajímá. Do budoucna chci nasadit i podrobnější filtraci tak, aby nezapadl starý content a aby videa, která byla natočena třeba před rokem, šla stále dobře dohledat.

stitky-mp

Videa od článků odlišuji i modrým štítkem. V TODO mám, aby štítky byly klikací a dostaly vás na seznam videí se stejným štítkem.

Hodně fanoušků si psalo o podcast. Doposud se mi nedaří dobře zmarketovat to, že ho vlastně dělám od začátku. Dost možná je to už největší podcast o marketingu v Čechách, pouze není tolik vidět. Má to dvě příčiny:

  1. Fokusuju se hlavně na videa. Ta jsou pro mě primární a chci, aby byla na co nejlepší úrovni.
  2. Podcast neumím měřit. Nahrávám to šíleně punkově na iTunes + dávám MP3 ke stažení, kde mi pomáhá zatím jen bit.ly, které je separé od ostatní analytiky. Takže nemám ponětí, zda to poslouchají desítky, stovky nebo tisíce lidí. Odhaduji tisíce, protože mi skoro každý říká, že to má v mobilu. Ale je to odhad.

Každopádně jsem pro radost všem posluchačům vytvořil podstránku Podcast, na které najdete seznam všech dílů. Můžete si je stáhnout v MP3 do mobilu, nebo odebírat podcast na iTunes. Během prvních pár dní už mají některé díly desítky stažení, což mi dělá obrovskou radost.

Možná už jste z mého blogu poznali, že Mladého podnikatele dělám úplně sám. Mám pouze programátory a grafiky. Vše od natočení videa, jeho nastřihání a veškerého obsahu je moje práce. To mě nutí určovat priority v tom, které věci a v jakém pořadí budu řešit.

To se trochu promítlo i v debatě na Facebooku, kde jsem si jednou v noci posteskl, jak mi nejde nastavit studio tak, aby bylo všechno v pořádku – obraz byl dostatečně ostrý, barvy byly dobré, vše bylo zarovnané apod. Je to věc, která mě neskutečně trápí, protože nastavit světla, kamery a všechno kolem opravdu není snadné a v následujících týdnech to budu za pomoci zkušenějších ještě hodně zlepšovat.

Je to ale věc, kterou řeším až teď. Prioritnější pro mě byly jiné věci a řešil jsem je v tomto pořadí:

  1. Obsah – možnost natáčet dostatečné množství dostatečně kvalitních rozhovorů, které budou pro diváky užitečné, budou v nich zajímaví hosté a budou dobře zvolená témata. K tomu jsem potřeboval dostatek času, dobře zvládnuté procesy a vlastní prostory pro natáčení.
  2. Zvuk – v podstatě současně s tím jsem řešil kvalitu zvuku. Ideálně bez jakékoliv ozvěny, šumu apod. Zvuk je náročné natočit, ale naštěstí se to podařilo. Sice je občas slyšet, že kolem domu projede auto nebo na chodbě někdo něco zakřičí, ale to už bych musel natáčet v podzemí. 🙂
  3. Obraz – ten řeším teď. Chci ostřejší záběry, vyrovnanější barvy, lépe zarovnané objekty na kameře. Odstranil jsem knihovnu, protože si hodně lidí stěžovalo, že v ní zanikají tváře hostů a mně. Zatím nechávám bílou zeď – zní to nudně, ale nic vás neruší, je to „minimalistické“ a bere to hodně starostí.

Takhle vypadají moje priority a myslím si, že budou odpovídat i vašemu očekávání. Asi vás nezklame tolik, co bude na pozadí videa, jako kvalita zvuku nebo obsah o ničem. Proto to řeším v tomto pořadí, což mi vyhovuje i ekonomicky – držím Mladého podnikatele v zelených číslech a investuji jen to, co si vydělá po odčtení veškerých nákladů a mého času.

Je zajímavé, že hodně tvůrců začíná přesně opačně. Nejdřív řeší veškerou techniku, vybavení, prostory a všechno kolem. Do toho narvou spoustu peněz nebo seženou někoho zvenčí, kdo jim to udělá, což je potom omezuje v tom, kdy a kde mohou natáčet. Obsah řeší až jako poslední a dost často je vidět, že nemají připraveno skoro nic. K čemu je vám ale hezké video o ničem…

Na druhou stranu se ale dostávám do situace, kdy při dvou videích týdně není tolik prostoru pro dlouhé přípravy. Chápal jsem to první jako velké riziko, teď ale začínám zjišťovat, že je to naopak dobře. Vždy den až dva před natáčením mám vyhrazeno několik hodin na kompletní přípravu – nastudování potřebných materiálů, vytvoření osnovy, zkonzultování s hostem a přípravu na natáčení. Vše mám před kamerou v živé paměti a nutí mě to jít k meritu věci – ptát se na to důležité a né trávit dny hledáním „super otázek“, které jsou stejně nakonec k prdu.

Jak se povedla květnová videa?

Pokud vás zajímá, co se chystá dalšího, mám pro vás poslední novinku – Videolístek. Na něj píšu dvě věci – termíny vydání rozhovorů, které už mám natočené v počítači, a seznam hostů, kteří mi odsouhlasili termín natáčení. Najdete tam několik parádních jmen, se kterými budu natáčet v následujících dnech. Třeba Lukáš Havlásek, Ondřej Bělský, Petr Andrýsek a spousta dalších.

Budu moc rád, pokud mi napíšete, jaké rozhovory se vám líbí nejvíce. Zda raději posloucháte odborné rozhovory o marketingu nebo příběhy velkých webů a firem. Nebo něco jiného. 🙂 Díky moc a už teď se těším, co všechno přinese červen.

8. 6. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?