Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Jak správně využít blog? Určitě ne pro vypsání se a zabíjení času

29. 10. 2012

Pár lidí se mě už ptalo, jestli si mají založit blog. Nevím, kdo mi dal tu páku o tom rozhodovat, nicméně já jsem pro každou srandu. Takže jsem jim řekl, že to bude určitě fajn, pokud si myslí, že mají světu co říci, najdou si své čtenáře a blog bude i pro ně nějak přínosný. Hodně lidí totiž chápe blog trochu jinak než já (což neznamená špatně).

K čemu je podle mě blog?

Já osobně bloguji z několika důvodů:

  1. Selfbranding
    Díky blogu propaguji sebe sama. Na tom není nic špatného. Johna Vanharu známe hlavně díky jeho blogu, Ivana Sarköziho (jehož jméno většina lidí ani nezná) ze 404m.com díky jeho skvělým článkům a radám na diskuzních fórech. Někdo se propaguje na Twitteru, někdo na Facebooku a někdo prostřednictvím svých blogpostů.
  2. Sharing
    Díky blogu mohu sdílet svoje názory, myšlenky a problémy. Třeba po vydání tohoto článku mi napsalo hned několik lidí, že u mě chtějí pracovat.
  3. Feedback
    Pod články mi čtenáři přidávají komentáře, naštěstí jsou to zatím v drtivé většině  komentáře kladné. Ale i když nejsou, stále dostávám zpětnou vazbu, která mi pomáhá v mém růstu a podnikání.
  4. Mentoring
    Moje články jsou určeny často pro začínající podnikatele, kterým radím i prostřednictvím mentoringu. Třeba za článek, jak bezplatně odměňovat redaktory, mi několik lidí poděkovalo.
  5. Writing
    Zkouším zase psát. Nějak jsem přestal. Na moje magazíny už nepíši a pro klienty jsem nikdy články nepsal. Ale pokud chcete umět dobře psát, tak prostě psát musíte…

Blog by podle mě měl sloužit hlavně jako jakási webová vizitka. Podle statistik mi poměrně hodně lidí chodí na portfolio z blogu. Lidé si o mně mohou vytvořit názor, ale potřebují k tomu informace, které jim mohu poskytnout právě prostřednictvím blogu. Podle toho usoudí, zdali jsem naprostý blbec nebo jestli je ve mně naděje…

Co je podle mě ztracený čas?

Blog by pro vás měl být prospěšný. Pokud jej píšete jenom proto, abyste se měli kde vypsat, a nebojíte se napsat kdejakou hloupost, tak je to sice fajn, ale asi vás to nikam neposune. Napsat článek o tom, že jste si koupili novou myš k počítači je sice fajn, ale pro čtenáře to má nulovou přidanou hodnotu. Přidáte-li porovnání s jinou myší, případně provedete-li nějaké testy, už to bude zajímavější.

V dnešní době je složité přijít na témata, která si získají svoje stálé čtenáře. Já začal blog psát s tím, že to bude propadák a čtenáře si nenajdu. Dneska naštěstí už nějaké mám a moje články se v počtu přečtení pomalu přelévají z desítek do stovek. Blog nijak nepropaguji, pouze na Facebooku, Twitteru, Google+ a na WebDealu v podpise. Dělá mi radost, když se mohu podělit o nějakou zajímavou myšlenku, ale rovněž mám strach.

Bojím se totiž, že některé moje názory budou špatné, protože třeba nemám potřebné zkušenosti. Píši o svém podnikání, dělím se o svoje způsoby řešení naskytnutých problémů, ale stále určitě existují lidé, kteří by věc řešili naprosto jinak a mohou se mi jen smát. Jenomže tomu se říká progress a sbírání zkušeností. Za rok se určitě budu smát s nimi nad tím, jaké blbosti jsem to před rokem napsal. Jenomže to, že dělám věci jinak, neznamená, že je dělám špatně.

Blog je skvělé místo k seberealizaci, ale musíme jej umět využít. Je to taková velká online vizitka, která vám může získat nové fanoušky, posléze zákazníky a další. Třeba některý z mých čtenářů bude potřebovat napsat texty na web a řekne si: „Sakra, ten blog Jirky Rostecký se tím zabývá… Ajo vlastně, on to nabízí. Tak ho zkusím,“ a je to doma. Jiný čtenář si zase řekne: „Potřeboval bych parťáka do projektu, zkusím toho Jirku, protože píše zajímavě a má s tím zkušenosti, třeba bude mít zájem,“ a za pár dní spolu zrealizujeme super projekt.

A o tom podle mě blog je. Ne o vypsání, ale o seberealizaci. O tom, že se podělíte s ostatními o svoje zkušenosti a názory. Ta seberealizace nemusí být jednostranná, ale rozvíjet může jak vás, tak i čtenáře. Udělejte ze svého blogu místo, kam se lidé budou rádi vracet, protože přečtení článků nebude ztracený čas. Ovšem, co je pro jednoho ztrátou času, může být pro druhého užitkem…

29. 10. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?