Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

5 tipů, jak se naučit marketing

22. 7. 2019

Jiří Rostecký

První zkušenosti v marketingu jsem získával už na základní škole. | Autor fotky: Jirka Chomát

V marketingu se pohybuji už přes 10 let. Pamatuji si, jak jsem tvořil svoje první webové stránky, získával na ně návštěvnost a propagoval jejich značku. Postupně jsem se mu věnoval stále víc a víc a vyzkoušel si jeho jednotlivé obory, až se stal zásadním pro to, co dneska dělám každý den. WebTop100 mě dokonce zařadilo mezi hlavní Osobnosti digitálního marketingu, což o mých marketingových dovednostech moc neříká, ale jako samoukovi mi to udělalo radost.

Vím, že marketing se naučit nedá. Člověk pro něj podle mě musí mít určitý cit, ale současně se musí sám dlouhodobě vzdělávat. Přesto jsem připravil 5 tipů, které mně osobně pomohly a které mohou být dobrým začátkem pro všechny studenty a další lidi, kteří se chtějí v marketingu realizovat.

Marketér se z vás díky nim nestane. Můžete ale udělat první krok za dalšími zkušenostmi a osvojit si mnohem více, než kolik vám dají knihy, články a videa na Youtube.

1. Založte si blog

Vlastní blog mě naučil spoustu věcí. Zjistil jsem díky němu, jak vytvářet kvalitní obsah, jak přemýšlet nad mým publikem a jak pro něj připravovat obsah, který ocení. Dal mi základy content marketingu, copywritingu, ale třeba i SEO, linkbuildingu, e-mailingu a v širším měřítku i webdesignu, UX a všeho, co je potřeba kolem vlastního webu podchytit.

Založit si blog je navíc velmi jednoduché. Stačí si nainstalovat WordPress (některé webhostingy to umožňují doslova na pár kliknutí), nebo využít některé z webových služeb.

Blog vám může pomoci i při získávání první práce. Řada HRistů na něj bude hledět jako na velkou přidanou hodnotu, kterou se odlišíte od dalších uchazečů. V ideálním případě vám pomůže vybudovat i vlastní značku a získat publikum na sociálních sítích.

Jak vytvořit kvalitní blog můžete zjistit třeba v těchto mých článcích, videích a podcastech:

2. Pomozte neziskovce

Neziskovky dělají svět lepším. Jenomže jsou na to většinou samy. Hledají kohokoliv, kdo jim pomůže s doručováním jejich sdělení lidem a s prezentací práce, kterou dělají. V rámci marketingu se tak na nich můžete naučit opravdu hodně. Můžete jim pomoci s jejich prezentací na sociálních sítích, s tvorbou obsahu na webové stránky či s webovými stránkami jako takovými.

Z mojí zkušenosti sází neziskovky hodně i na off-line aktivity. Já se třeba díky neziskovkám naučil, jak vytvářet efektivní letáčky či jak neziskovku prezentovat na off-line akcích. Zajímavou zkušeností pro mě byl i den na Václaváku, kde jsem oslovoval lidi a přiváděl je k stánku neziskovky, kterou jsem podporoval.

Najít si neziskovku, které pomůžete, není složité. Stačí googlit. Najděte si neziskovku z vašeho města a spojte se s ní. Pokud to nevyjde, hledejte dál. Je to banální postup, který ale podle mě funguje nejlépe.

3. Budujte profily na sociálních sítích

Sociální sítě jsou pro mladé lidi místem, na kterém tráví opravdu hodně času. Jsou ale také místem, na kterém se každý z nás může naučit spoustu marketingových dovedností. Tak třeba už jenom zkoušení, jaký příspěvek vyvolá nejlepší reakce, jak rozpoutat diskuzi, jak motivovat lidi k akci nebo jak nasbírat co největší publikum složené z těch správných fanoušků, followerů, subscriberů či čehokoliv dalšího… To vše jsou dovednosti, které jsou pro marketéra velmi důležité.

Sám se učím experimentováním. Baví mě vytvářet různé typy příspěvků a zkoušet, jaké to vyvolá reakce. Stejně tak mě baví prostřednictvím sociálních sítí sdílet svoje myšlenky a budovat si tak publikum, které mi naslouchá a se kterým mohu spolupracovat nějak dál.

Naučit se pracovat se sociálními sítěmi je zásadní. Je v nich budoucnost a pro firmy jsou mnohdy i životně důležité. Naučte se, jak na ně tvořit obsah, jak pracovat s publikem a vyzkoušejte si i tvorbu a nastavení reklam. Sledujte také zkušené influencery a značky, které se sociálním sítím hodně věnují. Inspirujte se, ale především to zkuste sami.

Jak na sociální sítě a co na nich funguje, zjistíte i v těchto mých videích a podcastech:

4. Budujte e-shop

Tohle už tak jednoduchá rada není. Existuje mnoho způsobů, jak si založit vlastní e-shop (a díky službám, jako je Shoptet, je to velmi jednoduché). Nicméně vytvoření webu je jen prvním krůčkem na dlouhé cestě za něčím, co lze nazvat e-shopem.

Existuje i spousta dalších možností, jak získat zkušenosti s prodejem na internetu. Na internetu je mnoho platforem, na kterých si můžete vyzkoušet prodat svoje vlastní kraťasy a vyzkoušet si, jak napsat popisek, který zaujme, jak jednat se zájemci, co vůbec prodej na internetu obnáší (a že x zájemců vlastně nikdy nic nekoupí) a mnoho dalšího (a třeba z toho založíte i vlastní úspěšný e-shop).

V lepším případě se můžete přidat k mnoha začínajícím e-shopům, které se marketingu nestíhají aktivně věnovat. Práce v takovém e-shopu nemusí být dobře placená, ale můžete si toho hodně vyzkoušet.

Ať už najdete jakoukoliv cestu, vlastní zkušenosti v e-commerce se vám budou opravdu velmi hodit a naučíte se v nich spoustu důležitých dovedností pro vaši další marketingovou kariéru. A člověk, který prodává vlastní nepoužívané věci na Facebooku, toho o realitě e-shopů moc neví, ale furt toho ví mnohem víc než ten, který přes internet neprodal nikdy nic.

5. Učte se od zkušenějších

Nejvíce se mi v životě osvědčily dva postupy. Tím prvním je metoda pokus/omyl. Opravdu hodně věcí jsem se nijak neučil, ale prostě jsem je vyzkoušel. Tou druhou je učení se od zkušenějších. Kdybych dnes začínal v marketingu, pustím si rozhovory se zkušenými markeťáky, vygooglím si články na internetu a kouknu na videa na Youtube. Najdu si tam zkušené profíky, kteří mi budou sedět zkušenostně i lidsky a kteří mě nadchnou tím, co dělají a jak. A potom pro ně začnu pracovat.

Získat práci v marketingu není zas tak těžké. Co tak koukám, agentury kolem mě berou jednoho juniora za druhým. Mnohem těžší je najít tu správnou práci, takže opravdu doporučuji nejít za prací, ale za konkrétními lidmi či projekty.

Životopisem asi na začátku kariéry moc nenadchnete (i když blog nebo profil na Instagramu může být to, co vám tu práci získá). Nadchnout ale můžete vlastním přístupem. Napište CEO té firmy, že pro něj chcete pracovat. Připište, proč jste si vybrali zrovna jeho. Natočte mu video, ve kterém to celé vysvětlíte. Vytvořte web (práce na pár hodin, kterou zvládne i laik), nebo udělejte cokoliv, co dokáže vaši snahu, odliší vás to od ostatních a prokážete tím, že alespoň něco umíte.

A pokud opravdu chcete zkušenosti, možná se můžete nabídnout i zadarmo. Není to ideální, ale jsou firmy, které nikoho nehledají a vy se do nich jinak nedostanete. Tohle vám tu práci ale může získat a i kdyby časem nepřerostla v placený job, získáte alespoň know-how od toho, od koho jste skutečně chtěli.

Kdo je marketér?

Pro to, abyste si osvojili důležité marketingové dovednosti, byste měli vědět i to, kdo to vlastně marketér je. Definicí najdete spoustu a každý odborník bude mít svou vlastní definici. Podle mě je marketér člověk, který dokáže vytvořit kvalitní obsah pro cílové publikum a atraktivní formou mu ho za co nejefektivnějších podmínek doručit na správném místě a ve správnou dobu.

Ze zkušenosti rozlišuji i marketéry dělníky a stratégy. Dělníci (a není to bráno jakkoliv pejorativně) se většinou zaměřují na konkrétní velmi úzkou oblast (třeba PPC). Stratég je ale člověk s přesahem do byznysu klienta, který si s vámi nebude povídat jenom o tom, jak psát inzeráty v AdWords, ale o celé marketingové strategii, schopnosti firmy odlišit se od konkurence a o dlouhodobých cílech značky. Oba tito lidé potřebují jiné zkušenosti a ve výsledku mají i jinou zodpovědnost v organizační struktuře firmy.

Držím vám palce. To nejdůležitější, co musíte udělat, je pracovat. Zkoušejte vlastní věci. Klidně na maličkostech. Ale i malé praktické zkušenosti vám dají mnohem víc neč teorie, ať už ji načerpáte odkudkoli.

Zjistěte, jak se zbavit trémy a naučit se vystupovat před ostatními.

22. 7. 2019

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?