Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Jak prodat web za desítky tisíc korun? A proč se nebát záludných otázek možného kupce?

23. 9. 2012

Když jeden z webmasterů, kterým radím s jejich weby, zjistil, že jsem prodal Objevit.cz, hned začal posílat odkazy a ptal se mě na ceny, které by weby mohly mít. Pak se samozřejmě zeptal na ten svůj a neváhal prohlásit, že by jej chtěl jednou také prodat za hodně peněz, ale že se mu to nikdy nepovede. Takže, jak prodat web za desítky tisíc korun? Je to snadné…

Zprvu se musíte převtělit do role kupce a uvažovat logicky. Co asi tak hýbe cenou webů? Proč je nějaký web drahý a proč je jiný web takřka neprodejný? Co udělat proto, aby váš web měl daleko vyšší hodnotu, než má teď?

Rozhodl jsem se, že napíši pár bodů, které ovlivňují cenu jednotlivých webů. Kupce tedy vždy zajímá:

  1. Stáří webu
    Aby kupec mohl komplexně pochopit celou historii webu, zajímá ho i stáří stránek. Je rozdíl, když má web 1000 UIP za den, když je mu měsíc a když je dva roky starý.
  2. Hodnota domény
    I doména samotná je velice důležitá a sama o sobě může mít cenu vyšší než obsah webu. Je proto vhodné o její prodejní ceně uvažovat už při výběru před založením webu.
  3. Systém
    Velkým faktorem určujícím cenu webu je systém, na kterém web běží. Pokud je váš web zcela originální a máte vlastní systém, bude cena vyšší, než když jede na WordPressu. Kdyby Objevit mělo vlastní systém, asi bych jej prodal o pár desítek tisíc dráž. Platí to i o designu stránek, pokud jsou někde volně ke stažení, je jejich cena nulová.
  4. Návštěvnost
    Obecně nejčastější otázkou je asi návštěvnost webu, která může být ovlivněna mnoha faktory. Kupce bude zajímat i to, zdali na vaše stránky chodí lidé z vyhledávačů či jsou na ně odkázáni. Poměr mezi přímou návštěvností, vyhledávači a odkazy by měl být asi vyrovnaný.
  5. Jak jste návštěvnost získali?
    Kromě podílů třech zmíněných zdrojů návštěvnosti kupce informujte i o dalších způsobech, které vám na web přivedly návštěvníky. Může se jednat třeba o boom způsobený slevami, akcemi, rozhovory a další. Rovněž informujte o tom, zdali byla návštěvnost získána například díky PPC a podobně.
  6. Kdo je váš návštěvník?
    Kupce zajímá i to, kdo je vlastně váš návštěvník/zákazník. Je to těhotná žena nebo náctiletý hoper? Kdo jsou vaši zákazníci, jakou máte cílovku?
  7. Pagerank a Srank
    Jelikož i kupec bude chtít webové stránky nějakým způsobem monetizovat, zajímat ho budou i ranky, a to nejen pro prodej odkazů.
  8. Způsoby monetizace
    Kupec web nekupuje pro zábavu, ale pro zisk. Už před koupí může mít v hlavě možnosti monetizace webu, které možná ani vás nenapadly. Přesto jej bude zajímat, jakým způsobem na webu vyděláváte, zdali lze web propojit třeba s affiliate systémem, zdali máte nějaké dlouhodobé inzerenty, využíváte nějaké systémy nebo zdali dáváte jen na přímý prodej.
  9. Měsíční náklady
    V případě Objevit se kupec zajímal i přibližné měsíční náklady, které se mohou každý měsíc trochu měnit. Logicky je ideálním stavem mít co nejnižší náklady a co nejvyšší příjmy.
  10. Měsíční příjmy
    Právě příjmy jsou totiž velmi důležité. Přesto nejsou rozhodující, jelikož (jak jsem již řekl) kupec může mít nápady na monetizaci, kterou jste doposud nevyzkoušeli. I tak jej POPRAVDĚ informujte o reálných číslech, které web generuje. Řekněte mu o každé vydělané stovce a klientovi. Já jsem kupci Objevit vypracoval dokument, v němž byli inzerenti za poslední dva roky.
  11. Konkurenční pole
    Právě vy byste měli svou konkurenci znát úplně nejlépe, jelikož velmi ovlivňuje cenu a prodejnost webu. De facto ovlivňuje i jeho úspěch. Pokud by Objevit nemělo konkurenci, pravděpodobně by mělo násobně vyšší popularitu a tak i cenu. Kupce konkurence zajímat bude a pravděpodobně si ji i dohledá, nicméně byste měli být povinni mu sami sdělit, proti komu vlastně „bojujete“.
  12. Obsah webu
    Pokud pomineme to, že se kupce bude samozřejmě zajímat i to, jestli je web o motorkách nebo zahradním náčiní, měli byste jej informovat i o statistikách, jako je třeba počet vložených článků, jejich čtenost, kolik autorů se na webu podílelo, kolik jich pracuje a další.
  13. Spolupracovníci
    Počet lidí pracujících na webu je rovněž důležitý. Kupec získá web a bude sám. Musí si tedy sehnat nové lidi, aby web spravovali. Třeba u Objevit to nebyla žádná sranda a kdybych podpisem smlouvy dal všech redaktorům ádié, asi by se z toho kupec zbláznil. Takže to nedělejte. Nabídněte mu klidně služby pracovníků na webu, pomozte mu a nenechte ho v tom.
  14. Originálnost článků
    Jsou články na vašem webu originální? Neobjevují se někde jinde? Zodpovězte tyto otázky kupci. Při prodeji ITnávody.cz se mne na to kupec ptal několikrát a velmi si na tom zakládal. Není divu, je to logické. Taky byste nekoupili zkopírované články odjinud.
  15. Problémy webu a závazky
    Čekáte penalizaci od Googlu? Propadla se vám návštěvnost? Hrozí vám nějaké problémy ohledně autorství článků a podobně? Informujte o tom kupce, stejně jako o jakékoliv další menší či větší záležitosti týkající se veselých i stinných stránek webu.
  16. Produkt
    Pokud něco prodáváte nebo dokonce vytváříte, nebojte se vše kupci představit. Řekněte mu dobré i špatné věci, výhody i zápory. Informujte ho o všech skutečnostech vašeho produktu, který se brzy stane jeho produktem.
  17. Know-how
    Znáte způsob, jak z webu vytřískat ještě více? Máte nějaké originální řešení, které vám zajišťuje příjmy z webu? Řekněte ho i kupci, protože jinak web koupí, ale bez know-how na něm nevydělá. Pokud je web vázán jen na něj, měli byste jej předat i s webem.
  18. Kontakty
    Kromě návodu, jak vlastně na daném webu vydělat (každý web je jiný), neváhejte kupci sdělit i vaše kontakty. Myslím tím například kontakty na dodavatele, partnery, sponzory a další. Já se nebránil ani předání kontaktů na grafika, programátora a další.
  19. Sociální sítě
    Součástí prodeje webu je dnes i stránka na Facebooku, profil na Twitteru a další sítě. Řekněte kupci o vašich fanoušcích a odběratelích. Kdo asi jsou, co to je za lidi, kolik jich máte, jak jsou aktivní, co dělají, jak se mají? Dobře?
  20. Další…
    Prodáte mu i webhosting? Máte teď někde zaplacenou reklamu? Má web nějaké závazky? Máte v administraci bordel a než to kupec pochopí, stráví nad tím týden?

Napsal jsem vám hodně bodů, které máte kupci sdělit. Zároveň to jsou ale body, které významně ovlivňují cenu webu. Jinak by kupce nemusely ani zajímat. Asi ho nebude zajímat to, že jsem se před rokem chtěl na projekt vykašlat, ale už v něm vzbudí zájem informace, že jsem se na něj chtěl vykašlat kvůli nové konkurenci, která mi vzala polovinu návštěvnosti a zisku. Stejně tak ho nebude zajímat to, že nemám web přes léto rád, ale měl by vědět, že nízká letní návštěvnost se pravidelně na podzim zvyšuje a na jaře pomalu klesá. Jinými slovy řekněte vše, co by vás zajímalo, kdybyste web kupovali vy.

I toto všechno je jedním z důvodů, proč byste si měli vést statistiky. Registrujte se na Google Analytics, které vám poskytne opravdu skvělé informace. Řekl bych, že pro prodej dokonce jedny z klíčových informací. Rovněž veďte databáze svých klientů, monitorujte, co zvyšuje vaši návštěvnost, zisky a další. Třeba obchody budou mít největší tržby před vánoci, ale web s letenkami bude možná vydělávat nejvíce zase v létě.

Nebojte se žádných otázek kupce. Zodpovězte mu cokoliv, protože všechno rozhoduje. Já jsem vždy maximálně upřímný, jelikož se nechci dostat do situace, že jsem kupci něco zamlčel, byť možná omylem. Bát byste se neměli ani změn, které by kupec na webu chtěl provést. Já se o ně zajímám, protože nechci, aby můj web padl pod návalem PR článků a podobně. Podpořte kupce ve svých plánech, doporučte mu třeba grafika, který vám dělal vzhled, programátora, který vám vše zprovoznil, a kohokoliv dalšího, kdo mu může usnadnit práci. Nezapomeňte, že čas jsou peníze a kupec zvýší svůj zájem o váš web, když mu budete šetřit obojí.

23. 9. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?