Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Co udělat pro to, aby pro vás lidé psali zadarmo?

20. 8. 2012

Poměrně hodně klukům, kterým radím, se naskytl problém s přispíváním na jejich web. Někteří z nich totiž chtějí vybudovat svůj vlastní magazín, ale samozřejmě nemají finance na placení redaktorů, a proto se snaží psát sami. Jenomže potom přijde škola, musí někam odjet nebo prostě nemohou přispívat. Pak projekt umírá a někdy se jej nepodaří oživit.

Budovat magazín bez lidí nejde. Nebo jo?

Sám jsem stejnou situací prošel také. Objevit.cz jsem zakládal v roce 2010 a neměl jsem peníze nazbyt. Moje situace byla odlišná, protože jsem vydělával díky RostWorld.cz a dalším věcem, ale neměl jsem tolik, abych mohl investovat do redaktorů. Předně jsem nebyl podnikatel, takže moje zisky nemohly být tak velké, maximálně na svačinu a nějaké kapesné. Přesto jsem si mohl dovolit zainvestovat pár tisíc do šablony a loga, ale na redaktory jaksi nezbyly finance.

Proto jsem hledal spřízněné duše a za svůj život to považuji za jednu z nekonečných a naprosto zbytečných prací, jaké jsem kdy dělal. Dnes pro vás opravdu neudělá zadarmo nikdo nic. A je velice dobře, když se to naučíte hned v začátcích svého podnikání. Čekat něco zadarmo je hloupost, byť to někdy může vyjít, ale to je opravdu zázrak, kterého si leda tak můžete cenit, ale ne s ním počítat.

Jak donutit lidi, aby pro vás psali zadarmo?

Za tu dobu jsem ale přišel na několik možností, jak dosáhnout toho, aby pro vás lidé psali zadarmo.

Dejte jim na web odkaz

První metoda je velmi rozšířená. Daný člověk pro vás napíše článek, ale za odměnu bude požadovat odkaz, který budete muset umístit na svoje webové stránky (nemusí to být ty, kde článek vyjde). Jemu z toho mohou přijít reální návštěvníci, ale také to může mít vliv na ranky. Je to vcelku levná cena, pokud chcete o externí odkaz více a k tomu vlastně propagovat cizí web.

V podnikání na internetu to má i svůj název. Říká se tomu guestblogging a ten skutečně spočívá v něčem takovém. Napíšete článek pro cizí web a třeba pod článek si necháte umístit odkaz na svoje webové stránky. Šíříte tím povědomí o svém webu, získáváte odkazy, návštěvníky a jsou to vlastně takové PR články zadarmo.

O guestbloggingu jsem dělal rozhovor s Filipem Podstavcem, který vytvořil portál pro tyto účely, tedy GuestBlogging.cz.

Vytvořte jim reference

Mnoho začínajících copywriterů má problém s nedostatkem referencí. Potřebují na svém portfoliu nebo při nabídce svých služeb odkázat na něco, co už vytvořili. Vy jim to můžete nabídnout. Získáte tím článek a oni odkaz. Teoreticky by copywriter měl být motivován o to více, že článek vlastně bude jedinou ukázkou jeho umění. Proto by měl být kvalitní a dobře napsaný.

Kromě článku ale získáte také zpětný odkaz na svůj web. Řada mých redaktorů na svoje články odkazovala a na můj web tak chodili noví lidé. Ti se sice jen podívali na kvalitu článků, ale návštěvník je návštěvník 😉

Nabídněte jim kredity

Je to hodně rozšířené. Share servery umožňují stahování nebo jeho zrychlení pouze za použití zakoupených kreditů. Já mám na pár serverech tisíce GB, které jsem kdysi vyhrál v nějakých soutěžích. Už mockrát se mi vyplatilo, že pro mě copywriter napsal článek a já mu zaplatil kreditem. Proč ne, mě to nebolí a článek je na světě.

Nemusí to být jen servery na stahování, ale třeba i oblíbené surfy. Třeba na Websurf.cz jsem před asi třemi lety vyhrál pár kreditů, za ně jsem pak koupil docela hezké webdesigny, které jsem prodal za reálné peníze. Vy tak můžete odměnit redaktora, ale návštěvnost si tam opravdu nezvyšujte…

Kredity můžete získat snadno. Na různých warez fórech jsou soutěže, případně si je zaplaťte. Když do toho dáte třeba 1000 Kč, pravděpodobně za to získáte více než 10 článků (při průměrné ceně 100 Kč / 1 NS).

Poskytněte jim protislužbu

Jste grafik? Jste programátor? Jste cokoliv jiného, co daný člověk hledá? Pomozte jim a oni pomohou vám…

Větší magazíny nabízejí kromě peněz také třeba vstupenky na různé akce, slevové kupóny a podobně, ale nečekám, že začínající podnikatel bude mít takové možnosti.

Nikdy to není zadarmo

Nic není zadarmo a vždy budete muset platit. Můžete si najít kamarády, spolužáky a podobně, a s nimi začít budovat web. Osobně se mi to jenom vymstilo a pak mi dalo práci, než jsem je z toho vyštípal. Pokud to se svým projektem myslíte vážně, jděte do něj pouze s lidmi, kteří to myslí ještě vážněji. A i tehdy to nebude zadarmo…

Máte nějaké další tipy, jak ocenit člověka bez peněz?

20. 8. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?