Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Chyby iParťáka #2: Proč jsme nedělali marketing?

4. 7. 2016

Konec iParťáka, jeho prodej a další rozjezd je skvělou příležitostí, jak se s vámi podělit o chyby, které jsem za ty 3 roky jeho budování udělal. Ačkoliv už dnes iParťáka nevlastním, obhájil jsem si možnost moje chyby nakonec zveřejnit a s vámi se o ně podělit. Třeba vás v něčem inspirují a na rozdíl ode mě se jich u svých projektů nedopustíte.

První chybu už máme za sebou. Byla o tom, že jsme oslovovali klienty s malými rozpočty. Jednou z příčin byla naše neschopnost komunikovat, co vlastně děláme a na jaké úrovni. Mohli jsme zvládat sebevětší projekty, ale my se furt tvářili jako ti, co zvládají jen malé weby, píší levné texty a na nic většího si nesáhnou.

To mělo za následek právě to, že nás oslovovali zejména klienti s menšími rozpočty. Třeba 10 tisíc na web, stovka za normostranu… To nebylo to, co jsme chtěli.

Firma navenek skoro nekomunikovala. Většinu zakázek měla jen z doporučení. To je skvělé, pokud jste freelancer, protože vám stačí „málo“. Nechcete mít desítky, možná stovky klientů. Firma to ale dost možná potřebuje. A ačkoliv nám doporučení přineslo spoustu nových zakázek, firma jich potřebovala a především byla schopna zvládnout podstatně víc. Jenomže nebylo, kde je získat.

Spoustu jsme toho ani nezkusili

Za jednu z největších chyb, kterou jsem v iParťákovi udělal, považuji to, že jsme aktivně nedělali marketing. Zaměřovali jsme se na služby samotné, ale nic víc jsme nezkusili. Nikdy jsme pořádně nerozjeli blog, nikde jsme nepřednášeli, nevykopli jsme žádnou případovku, dokonce jsme si ani nezaplatili PPC reklamu, ačkoliv se na to na některé fráze přímo nabízelo.

Prostě jsme byli přizdisráči. Báli se investovat. Neřekli jsme si, že nalijeme peníze třeba do těch PPC a uvidíme, co to přinese. Nebo že někoho vyčleníme jen na tvorbu blogu, uděláme si vlastní obsahovou strategii a začneme konečně tvořit něco, co nám pomůže dostat se mezi více lidí. Co ukáže, jak jsme vlastně skvělí a co všechno umíme.

My to ale neudělali, takže o nás vědělo jen málo lidí. Z nich spousta netušila, co vlastně děláme, a proto nás nikdy nepoptali.

Nemyslím si, že jsme museli dělat všechny kanály, na které si vzpomenete. Ale minimálně některé jsme vyzkoušet měli. My ale nedělali vůbec nic, a proto jsme rostli velmi pomalu.

V čem byla chyba?

Strašně těžko se říká, co všechno jsme měli dělat. To se musí vyzkoušet, což radím i Michalovi, který iParťáka koupil. Komplikovala mi to i další chyba – neměl jsem vlastně jasno v tom, co iParťák bude. Protože jsem do toho nebyl 100% zapálený, nedokázal jsem na to odpovědět. Bude nejlepší na tvorbu webů na WordPressu? Budeme dělat content marketing? Nevěděl jsem. A když neznáte vlastní cíle, nemůžete znát ani cestu, jak je naplnit.

V tomto jsem opravdu selhal a jsem rád, že jsem si to zavčasu uvědomil, dokázal si to přiznat a nakonec firmu i prodat. Dalo mi to cennou zkušenost, že musím znát svůj cíl, mít vizi a stanovit si plán, jak k ní dojít. A nedělat tolik kompromisy.

Co si z toho tedy odnést?

  • Mějte jasně definovaný cíl, kam chcete dojít.
  • Buďte vidět. Tam, kde jsou vaši zákazníci.
  • Ukažte lidem, co děláte. Když to nevidí, těžko to pochopí.
  • Nebojte se investovat a zkoušet nové věci.
  • Nespoléhejte se jen na to, jak skvělou službu či produkt máte. Pokud to nikdo neví, je vám to k ničemu.
  • Přizvěte zkušenější. Poradí vám, zda jdete správnou cestou a jak po ní jít lépe.

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: ArtFamily

4. 7. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?