Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Jak na facebookové stránky efektivně s Eliškou Vyhnánkovou

28. 10. 2014

Začalo mě bavit chodit na kurzy z Naučmese.cz. Jedním z nich byl i ten od Elišky Vyhnánkové s názvem Facebook – firemní stránky efektivně. Elišku jsem ještě nikdy neviděl osobně, ale už několikrát jsem o ní slyšel a chystal jsem se ji oslovit s prosbou o zodpovězení pár otázek do rozhovoru na Mladého podnikatele. Nejdřív jsem se ale na ní chtěl podívat naživo.

Eliška je profesionálka ve svém oboru. Má za sebou podle svého profilu přes 140 seminářů pro více jak 1000 spokojených posluchačů. Svým klientům pomáhá se sociálními sítěmi, a to nejen s Facebookem, ale třeba i s Twitterem, LinkedInem a dalšími. Spoluvlastní firmu FAN BASE, na níž v průběhu svého školení demonstrovala své poznatky a ukazovala nám, jak co v praxi vlastně dělá.

2000 verzí Facebooku

Hned na začátku mne zaskočila informace o tom, že po internetu běhá přes 2000 verzí Facebooku, a proto ne všichni musíme vidět to samé, mít stejná tlačítka, design a podobně. To jsem sice věděl, ale že je těch verzí tolik, mne skutečně překvapilo. Stejně tak to, kolik je na této síti vůbec Čechů. Uvádí se přes 4 miliony, ale podle Elišky budou možná 2 miliony aktivní. Na druhou stranu upozornila, že se jedná jen o odhad a nikdo přesné číslo neví.

Dostali jsme se i na diskuzi o budoucnosti Facebooku, k čemuž se v minulosti vyjadřovala i pro Český rozhlas. Podle ní má Facebook obrovskou budoucnost, skupuje různé aplikace a reaguje na aktuální trendy. Minimálně následujících pět let se určitě nemusíme bát. 🙂

Čím víc jste na Facebooku, tím víc jste specialistou

Jak se naučit pracovat s Facebookem a komunikovat s jeho uživateli? Jednoduše tím, že jej používáte. Čím více času na něm trávíte a čím více přemýšlíte o tamní komunitě, jejích zvycích a chování, tím lépe si následně dokážete představit, jak je efektivně oslovit a jak s nimi mluvit. Stejně tak nejlépe přijdete na to, co vám při správě vašich stránek a reklamy funguje, tím, že to prostě zkusíte. Doslova vytáhnete ty dvě stovky z kapsy a zkusíte si reklamu zaplatit.

A je to opravdu příjemné prostředí!

Fotka zveřejněná uživatelem Jiří Rostecký (@jirirostecky) dne

Na Elišce se mi líbilo, že mluvila polopaticky, mile a otevřeně. Podle jejích zkušeností jsou lidé nejčastěji online mezi 6. a 7. hodinou večerní, nicméně nedá se to generalizovat a například u stránky, která oslovuje ženy, se jí vyplatilo publikovat příspěvky po 7. hodině ráno. Upozornila nás, že na nejčastější časové úseky, kdy jsou lidé online, přišlo už velké množství firem, což zvyšuje konkurenci našich příspěvků, které tak mají menší šanci se lidem zobrazit.

Zaujalo mne, jak Facebook k příspěvkům a jejich dosahu přistupuje. Eliška nám ukázala menší případovou studii, kdy vydala jeden příspěvek, jehož dosah byl extrémně veliký (přes 500 tisíc lidí), což i na celou stránku bylo hodně. Facebook posléze několik týdnů zobrazoval všechny další příspěvky více než před vydáním tohoto. Dokonce řekla, že zná firmu, která se snaží vydat jeden dva příspěvky s velkým potenciálem virálního šíření, a poté vydají jeden prodejní, který má díky tomu šanci na větší dosah.

Buďme vtipní a vzdělávejme

Eliška rozděluje příspěvky na čtyři druhy:

Všechny tyto druhy by se nejlépe měly nějakým způsobem doplňovat. Lidé rádi sdílí vtipné věci, ale rádi sdílí i něco, co je poučí nebo co vystihuje nějaký jejich postoj. Proto nejčastěji vídáme vtipné obrázky nebo fotky s různými citáty. Zároveň by ale vše mělo mít spojitost s našimi službami a nějak odkazovat na to, co vůbec děláme. Chybět by neměly ani zákulisní příspěvky, fotografie a další věci, které nás v očích fanoušků udělají zase trochu lidštějšími a otevřenějšími. No a samozřejmě nesmí chybět ani pár těch prodejních.

Jako příklady zajímavě veděných stránek nám Eliška ukázala stránky Martinus.cz nebo Jan Melvil Publishing. To pro mne možná bylo jediné menší zklamání, protože jsme si vše ukazovali na stránkách, kde se dal velice jednoduše vymýšlet a vytvářet obsah (stránka pro ženy, stránka o filmech a seriálech apod.), a ne o stránkách, kde už to tak snadné není. Na druhou stranu chápu, že to je téma na samotný kurz.

Od mafie až k placení

Co mě překvapilo, bylo probírání pravidel Facebooku. Dostali jsme se nejen k omezení 20 % textu v reklamních obrázcích, ale i k zákazu vyzývání fanoušků ke sdílení soutěží nebo k různým nastavením soukromí. Zajímavé bylo poslouchat o firmách, které vytváří soutěže, kde chtějí vylosovat výherce z těch, co dají k příspěvku lajk. Když se ale podívají, kdo příspěvek skutečně olajkoval, zdaleka tam vzhledem k nastavení soukromí fanoušků nemohou vidět všechny.

Eliška Vyhnánková školí o Facebooku. Je to super!

Fotka zveřejněná uživatelem Jiří Rostecký (@jirirostecky) dne

Názorně jsme si ukázali, jak zapromovat příspěvek, zpropagovat stránku a mnoho dalšího. Eliška s námi šla krok po kroku a ačkoliv to pro mne nebylo nic nového, dozvěděl jsem se řadu super tipů, které zúročím v praxi. Mluvili jsme i o facebookových skupinách, možnostech efektivního využití událostí, vytváření kampaní, jejich optimalizaci, pluginech, aplikacích a o mnohém dalším.

Už v průběhu školení jsem si poznamenával nejzajímavější informace a po skončení kurzu jsem se s Eliškou domluvil na vytvoření rozhovoru. Už teď se tedy můžete těšit a sledovat Mladého podnikatele. Elišky se zeptám třeba na to, jak zvyšovat dosah příspěvků, jak dokázala oslovit zadarmo přes půl milionu lidí a které firmě se o Facebook starali právníci, což nepřineslo nic dobrého. Pokud ale nechcete čekat, určitě běžte na její kurz, dozvíte se podstatně více přínosných informací a získáte i mnoho nové inspirace!

Nenechte si ujít náš rozhovor:

28. 10. 2014

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?