Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Chcete vytvořit vlastní diskuzní fórum? A víte, proč by se na něj měl někdo registrovat?

18. 9. 2012

Kromě magazínů a služeb mám zkušenosti i s provozem diskuzních fór. Jsou spjaty s mými začátky na internetu, když jsem kolem roku 2007 začal pracovat jako moderátor fóra online hru Travian. Tehdy mě poprvé chytly diskuzní fóra a já se pomalu ale jistě zaregistroval snad na všechna, která v Česku jsou…

V roce 2008 jsem založil svoje vlastní. Dnes už RostWorld.cz není to, co býval. Zabily nás velké změny a čekání na novou verzi, které trvalo skoro rok. Navíc jsem mezi tím začal pracovat na něčem jiném a už se tomu tolik nevěnoval. Dodnes jsem však v kontaktu s mnoha uživateli, kteří se díky fóru vzájemně seznámili, pomáhali si a dnes si troufnu tvrdit, že jsme kamarádi. Navíc jsem se na tom strašně moc naučil a nabyl nových zkušeností…

Důležitá je komunita, ta dodává sílu a peníze

Provozem diskuzního fóra se podle mě dnes již uživit nedá. Museli byste jich mít buďto hodně, nebo se skutečně proslavit. Vaše fórum by muselo být zaměřeno na něco, co je populární a vyhledávané (viz. různá warez fóra), nebo něco originálního pro uzavřenou komunitu, jako je třeba Webtrh pro podnikatele. Největší fóra většinou nemají konkurenci. Webtrh tu svou získal kvůli pro uživatele nepřívětivým změnám. Například Warforum.cz má konkurencí miliony, ale srovnávat se může snad s jednou (se dvěma?), nicméně to je způsobeno tím, jak moc je warez vyhledáván a jak obrovskou má cílovku.

Existuje řada fór pro fanoušky automobilů, pro ženy a další. Nevím, zdali dokáží svého provozovatele uživit, ale stejně tak si nemyslím, že je dnes ještě dobrý nápad nové fóru zakládat. Ve warezu sice můžete vydělat, ale nečekal bych nikterak extrémní částky. Webtrhu jeho konkurence roste, ale podle mě jej nikdy nepřekoná a dodnes se s ním ani jedno fórum nemůže srovnávat. A fanouškovská fóra jsou dobrá možná pro uzavřenou komunitu.

Pro fórum je vždy stěžejní hlavně jeho komunita. Pokud je komunita aktivní a fóru dodává přidanou hodnotu, svoje uživatele si určitě najde. Důležité tedy je, aby fórum bylo pro uživatele přínosné. Webtrh je přínosný obchodem, který na něm i po nepříjemné zpoplatnění stále probíhá. Warforum zase generuje největší přísun warezu v Čechách. Obě fóra jsou naprosto odlišná, ale právě síla jejich komunity a jejich přínosnost pro tuto komunitu je stejná.

Moje fórum svoji komunitu ztratilo kvůli změnám, které proběhly. Je to všeobecné fórum a já jej neberu jako projekt, ale jako srdcovou záležitost, od které moc nečekám. Postrádá onu přidanou hodnotu, kterou by mohlo svým uživatelům nabídnout, a i když se na něm často řeší nějaké problémy uživatelů, stále to nestačí na to, jak široké téma zaujímá. Rozpoutat na něm aktivní diskuzi v rozsahu několika stovek příspěvků denně by bylo velmi nákladné a vzhledem k faktu, že ani monetizace takového fóra nebude snadná, je to vyloučeno. Moje fórum zůstane miláčkem a místem pro srazy s přáteli po celém Česku, ale pravděpodobně ne výdělečným projektem…

Lidé hledají alternativy

Uživatelé diskuzních fór jsou však velmi nároční. Warforum svoje uživatele ztrácí a oni přecházejí ke konkurenci. Důvodem může být to, že někdo nenašel, co hledal, případně se k němu nezachovalo dobře vedení a podobně. Stejně tak je tomu na Webtrhu. Ten svoje uživatele ztratil z vícero důvodů. Jednak prodělal změny, které uživatelé neudýchali, jednak se zpoplatnil a jednak ještě před tím vším řada veteránů odešla, protože Webtrh zasáhl příval nezkušených uživatelů a přidaná hodnota klesla.

Lidé, kteří přestanou být s diskuzním fórem spokojeni, jednoduše najdou alternativu. U Webtrhu šli někteří na Webfair, někteří na Webdeal a podobně. U Warfora si našli jiná fóra a na nich dnes jsou, případně se zase vrátili.

Existence diskuzních fór zasáhl i vznik sociálních sítí. Často na Facebooku vidím někoho, kdo do statusu napíše problém, a někdo z jeho 500 přátel určitě najde odpověď. Dříve to nebylo tak snadné, tudíž lidé měli zase o kousek větší motivaci diskuzní fóra vyhledávat a registrovat se na ně. Při spouštění nové verze mého fóra jsem se dost často setkával s kritikou, že právě sociální sítě fóra zabily a je zbytečné fórum vytvářet. Webtrh, Warforum a stovky dalších fór žijí stále, ale něco na tom určitě bude.

Dobré fórum má dobrého správce

Proto, abyste založili úspěšné diskuzní fórum, potřebujete splnit hned několik požadavků. Tím hlavním je, abyste uživatele donutili k registraci. Toho můžete dosáhnout právě již zmíněnou přidanou hodnotou. Na Webtrh a Warforum se lidé registrují proto, že očekávají nalezení toho, co hledají. Po registraci se vám ale zvýší jen počet registrovaných, stále z toho nic nemáte. Musíte uživatele donutit k návratu, a to je to těžší.

Skvělé fórum má Petr Jeník. Jeho Tipfórum.cz je něco úplně jiného. Lidé tam nechodí proto, že tam najdou něco, jako je třeba odkaz na film. Nechodí tam proto, že tam prodají svoji doménu nebo najdou nové zaměstnance. Chodí tam proto, že tam najdou komunitu diskutující o sázkách. S ostatními uživateli mohou probírat svoje aktuální tickety a diskutovat o zápasech a podobně. Petrovo fórum tedy beru jako skvělou ukázku toho, že přidanou hodnotu fóra mohou tvořit hlavně uživatelé.

Je to vlastně to samé jako třeba u magazínů. I u nich musím čtenáři nabídnout kvalitní obsah, aby se vrátil. Fóra mají ten rozdíl, že se nejedná o články, ale o příspěvky. Různá fóra o počítačích lákají lidi proto, že na nich najdou pomoc se zavirovaným počítačem, případně s výběrem nového notebooku.

Jenže fór o podnikání, warezu a počítačích je už hodně. Otázkou je, jestli dokážete rozjet nové. Já bych si na to netroufl. Přidaná hodnota dělá web webem. U fór to platí dvojnásob a vždy je to pouze ve vašich rukou, zdali svým uživatelům nabídnete to, co hledají a proč se vrátí…

18. 9. 2012

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?