Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

6 zásadních poznatků, které byste si měli odnést ze SEOUX

2. 1. 2016

Jiří Rostecký

SEOUX je školení Pavla Ungra a Honzy Kvasničky, na kterém svoje účastníky učí, jak přistupovat ke tvorbě webu zejména z pohledu SEO a UX.

Kurzů pod značkou SEOUX proběhlo celkem 9, a to v 6 českých městech. Podívalo se na ně přes 200 účastníků, přičemž jedním z nich jsem byl já. Pokud jste kurz nestihli, nezoufejte. Sepsal jsem pro vás 6 nejdůležitějších poznatků, které podle mě na kurzu zazněly.

1) Jak se tvoří web?

Nejvíce ze všeho se mi líbila celková koncepce kurzu. Spojení SEO a UX je velmi praktické, protože každý zkušenější tvůrce webu či marketér vám potvrdí, že oba obory spolu úzce souvisí.

Cílem kurzu bylo seznámení účastníků s procesem přípravy a samotné tvorby webových stránek. Zjistit tak mohli např. to, jak se provádí předimplementační analýza, co to vůbec je a jaké její zpracování s sebou nese výhody. Tato analýza potom může sloužit jako podklad pro celou tvorbu webu a jednotlivé její zpracovatele. Jejím obsahem by mělo být mimo jiné následující:

A mnoho dalšího. Celá předimplementační analýza vydá na spoustu stránek. Naštěstí kluci přichystali ukázkovou analýzu, ve které pracují např. i s firemními pobočkami, opakovanými nákupy, dílčími konverzemi, ale i velmi podrobnou analýzou technického řešení webu (od jeho rychlosti po např. XML feedy) a analytiku (měření, reporty apod.).

Předimplementační analýze se věnuje velká část kurzu a ukazuje účastníkům, jaké všechny otázky si musí před tvorbou webu zodpovědět. Sám mohu z praxe potvrdit, že klienti často poptávají weby stylem „chceme web, ideálně responzivní a hlavně moderní“, a proto je velmi dobře, že kluci tvorbu předimplementačních analýz a celkové nastavení a strukturu přípravy webu na svých kurzech probírají.

2) Co je základním kamenem online marketingu?

Další velmi důležitou částí kurzu podle mě byla analýza klíčových slov. Zásadní součást jakékoliv online marketingové strategie. Na Mladém podnikateli jsem o ní natočil podrobné video.

Zjednodušeně řečeno, analýza klíčových slov vám napoví, jaká slova a slovní spojení vaši potenciální zákazníky vyhledávají na internetu, jaká obecně používají a na jaká vy tedy můžete cílit v rámci své marketingové strategie. Výstupy této analýzy totiž můžete použít jak při přípravě webu a jeho struktury, tak také například v rámci SEO či PPC kampaní.

Mrzí mne, že tuto analýzu nemá zpracovanou více klientů. Ačkoliv nám do iParťáka píše spousta e-shopů a poptávají u nás tvorbu textů, většinou absolutně netuší, která klíčová slova jsou pro ně důležitá a zda pro ně mají na webu připravený obsah.


Pokud tedy analýzu klíčových slov nemáte vytvořenou, napravte to. Začněte jednoduše (jak jsme popisovali v našem videu), nebo ještě lépe – najměte si na to odborníka. Investice se vám vrátí.

3) Proč váš web není konverzní?

Asi nejvíce jsem si užil tu část kurzu, kde kluci rozebírali aktuální podoby webů účastníků. Viděli jsme tak e-shopy, ale třeba i osobní prezentace či firemní weby. A na nich spoustu chyb – nepřehledné rozvržení, zmatečná navigace, neviditelné vyhledávání či naprosto nesrozumitelná sdělení. Z nejčastějších chyb jsem si poznamenal tyto:

Chyb bych mohl zmínit spoustu. Těchto bylo u účastníků kurzu, na kterém jsem byl já, asi nejvíce. Jejich weby ale často nepůsobily důvěryhodně a důvěryhodnost ani nebudovaly, měly špatně umístěné či takřka neviditelné nákupní košíky, neuváděly důležité informace (např. kontakt) apod.

Zkuste se sami podívat na svůj web okem jeho návštěvníka a zeptejte se, zda na webu snadno najde to, co pravděpodobně hledá, zda ho přitom nic nerozptyluje a zda je pro něj např. nákup radostí a ne starostí. A ještě lépe, zkuste si udělat uživatelské testování.

4) Jak najít chyby v SEO na vašem webu?

S Pavlem jsem se před pár týdny bavil o tom, kdo je to SEO konzultant a jak se vzdělává. Z videa vyplývá, jaké všechny zkušenosti a znalosti by takový odborník měl mít. Na druhou stranu věřím, že řadu chyb si na svém webu může každý najít sám. Patří mezi ně například:

Spoustu dalších nejčastějších chyb v SEO e-shopů Pavel rozebíral ve své přednášce. Pomoci vám může i můj rozhovor s Markem Walderem.

5) Jaké nástroje byste měli používat?

Kromě obecných mouder i praktických tipů kluci účastníkům předali i doporučení na nástroje, které se jim rozhodně mohou hodit. Doporučili jich opravdu spoustu v každé části kurzu a nedává smysl sem vypisovat všechny. Přesto jsem pro vás ale některé vybral:

6) Jak se dělá dobré školení?

Závěrečný tip bych rád věnoval kurzu samotnému. Moc se mi líbí model, ve kterém se spojí dva specialisté na dva související obory a společně lidem předají své know-how. Kurz je v takové chvíli podstatně komplexnější, než když absolvujete jen základní kurz s odborníkem na jednu věc. V minulosti jsem prošel spoustu kurzů a právě určitý nadhled a schopnost vidět věc v širším kontextu mi na mnoha z nich chyběla.

Stejně tak praktičnost. Moc jsem si užil tu část, kdy jsme se mohli dívat přímo na konkrétní weby účastníků. Škoda, že kluci na tuto část nevyčlenili více času. Společně s dalšími připomínkami jsem jim to poslal do dotazníku zpětné vazby. Pavel mě už ujisti, že veškerou zpětnou vazbu od účastníků zapracují.

SEOUX je podle mě příkladem koncepčně i obsahově velmi dobře zvládnutého kurzu, a to nepíši proto, že se s oběma klukama znám, ale proto, že se mi kurz opravdu líbil. A to i ve srovnání s jinými kurzy na různá témata. Oceňuji zejména:

Jiří Rostecký - SEOUX

Pavel mi dal za odměnu flašku. Zato Honza ze mě byl tak hotovej, že si mě musel i vyfotit…

Pokud jste kurz nestihli, máte se na co těšit. Není to zatím potvrzené, ale podle mých informací by se SEOUX přeci jen mohlo opakovat. „Něco“ se stane už na jaře a „něco“ dalšího na podzim. Tak uvidíme, co kluci vymyslí.

Pavel Ungr pro vás shrnul rok 2015 v online marketingu. Shrnutí najdete na tomto odkaze.

Byli jste na kurzu také? Co jste ocenili nejvíce a co se vám naopak nelíbilo?

2. 1. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?

To nejlepší z mé tvorby na jednom místě:

Zákulisí mých projektů ◦ Zajímavá čísla e-commerce ◦ Unikátní obsah