Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Reklama na internetu zdarma? Zkuste toto…

25. 1. 2016

Reklama na internetu zdarma

Když poslouchám dotazy čtenářů Mladého podnikatele nebo vidím trable, které řeší klienti iParťáka, často je spojuje jedna věc – nedostatek rozpočtu na marketing. Tak mě napadlo napsat článek o tom, jak na reklamu na internetu zdarma.

Důvodů, proč lidé hledají, jak inzerovat na internetu zadarmo, je mnoho. Jedná se o začínající či neziskové projekty, nebo zkrátka jen nemají dostatečný kapitál. Upřímně, nejsem na tom jinak. I já se snažím hledat možnosti, jak propagovat svoje projekty bez finančních nákladů, což mě zároveň hodně baví.

Myslím si totiž, že je to jen o kreativitě a odvaze. Kreativitě vymyslet něco zajímavého, netradičního, nečekaného apod. A odvaze někomu napsat e-mail, zeptat se, poprosit o něco atd. Reklama zdarma může přinést hezké výsledky. Jen si ji pojďme předem definovat.

Reklama zdarma

Osobně pod reklamou zdarma chápu reklamu, do které nemusím přímo investovat peníze. Ve skutečnosti nic není zadarmo, při nejmenším to stojí náš čas nebo námi zaplacený čas zaměstnanců, jiné zdroje apod. Za reklamu zdarma tedy považuji vše, co jsme získali bez finanční investice do reklamy samotné, vyjma nákladů na člověkohodiny.

Zároveň pod reklamou zdarma chápu vše, co nám pomáhá naplňovat naše cíle. Když například chci zpropagovat svůj článek na blogu, je mým cílem přivést co nejvíce čtenářů, předat jim užitečné know-how a docílit třeba toho, aby se ke mně vrátili či využili mých služeb. I to je reklama.

Většina tipů, které jsem pro vás připravil, často nepřináší výsledky tak rychle, jako placená reklama. Osobně rád využívám třeba placenou reklamu na Facebooku, která mi pomůže daleko rychleji zasáhnout cílovou skupinu. Investice navíc nejsou vysoké (většinou v řádu stovek korun – dost tipů najdete v tomto videu). Tento článek je ale pro ty, co tolik investovat nemohou, případně nechtějí.

Tipy na reklamu zdarma

Zde je tedy několik tipů, které vás možná pod pojmem „reklama zdarma“ nenapadly, ale na které se můžete zaměřit. Zároveň jsou to tipy, které jsem sám vyzkoušel a fungovaly mi.

Největší reklamou je váš zákazník

Když mi klient říká, že nemá na reklamu peníze, odpovídám mu, že se má zaměřit na svého zákazníka. Já tak začínal. Neměl jsem ani korunu. Proto jsme se snažili o to, aby naši zákazníci byli co nejvíce spokojeni, dostávali od nás rychlé a vstřícné odpovědi, byli spokojeni s naší prací a v případě problémů se dočkali proaktivního přístupu.

Takový zákazník nás totiž daleko pravděpodobněji doporučí dál. Říká se tomu Word-of-mouth. Dnes máme většinu klientů právě přes reference, a přitom nás to tolik nestálo. Jen dobře odvádět svou práce, trvat na svých hodnotách a dívat se na věc i z pohledu druhé strany.


Požádejte o doporučení

Jednou mi jeden finanční poradce říkal o metodách, kterými od svých klientů získávají tipy na nové klienty. Zaujal mne jeden naprosto jednoduchý – prostě se jich zeptali. Snažili se pro ně odvést co nejlepší práci, aby klienti byli spokojení. A pak se zeptali, zda by jim doporučili někoho dalšího, koho by mohli se svou nabídkou oslovit.

Efektivita nejspíš nebude příliš vysoká, na druhou stranu je případný kontakt velmi dobře cílený a bude ve vás mít důvěru hned od začátku.

Kdy jste se vy zeptali svých zákazníků, zda vám mohou doporučit někoho, kdo by vaše služby či produkty ocenil?

Pracujte s referencemi

Píší vaši zákazníci blog? Mohou o spolupráci s vámi napsat článek (třeba jako Petr o nás)? Mohou vaše hodnocení sdílet na sociální sítě? Či vám mohou napsat pár řádků, které si můžete vložit na svůj web? A nebo ještě lépe, můžete s nimi vytvořit menší případovou studii?

Oslovte starší zákazníky

V iParťákovi nám moc dobře zafungovalo, když jsme po pár měsících obepsali naše starší klienty. Ne ale nějakým newsletterem, automatickým mailem apod. Hezky jednotlivě, konkrétně, osobně. Zeptali jsme se, jak jsou s naší prací spokojeni, zda jim přinesla kýžené výsledky a zda jim můžeme zase nějak pomoci. Případně jsme přihodili informaci, že zrovna máme volné kapacity a můžeme jim nabídnout slevu.

Kromě mnoha konverzí jsme tak získali i velmi cennou zpětnou vazbu, s níž jsme mohli dál pracovat v rámci zdokonalování vlastních služeb. A nestálo nás to ani korunu.

Tvořte obsah

Content marketing je dnes už snad základ jakékoliv obsahové strategie. Můžete psát blog, tvořit obsah pro svou komunitu na sociálních sítích, natáčet videa, nahrávat podcast apod. Navíc nemusíte být zrovna génius, abyste dokázali psát o tom, co děláte, proč to děláte zrovna takto, nebo abyste občas něco vyfotili na iPhone.

Hodně lidí se tvorby obsahu bojí, protože vidí jen ty nejlepší vzory v podobě největších e-shopů a firem. Ve skutečnosti ale stačí málo. Snažte se ze začátku tvořit takový obsah, který bude pro zákazníky přínosný, zajímavý či zábavný. Zároveň tvořte obsah, díky kterému s vámi naváží užší vztah (třeba jak vybalujete nové zboží, jak zrovna na něčem pracujete apod.).

Já třeba na sociálních sítích sdílím fotky, jak chystám natáčení nových videí nebo jak připravuji nové články. Díky tomu dávám lidem najevo, že se něco chystá, a oni se na to mohou těšit. Mnohokrát mi někdo napsal dotaz, kdy už vyjde to chystané video apod. Navíc tím vyprávím určitý příběh – lidé mi píší, že vidí pokroky v mé tvorbě, líbí se jim, že vidí i pozadí magazínu apod. A nestojí to žádné peníze.

Podobně to mám i s iParťákem. Několik klientů mi už napsalo, že nás oslovili proto, jak o budování své firmy bloguji a otevřeně přiznávám, jak na tom momentálně jsme, co nás trápí a jaký jsme třeba měli rok.

Celé video najdete zde.

Požádejte o sdílení

Jeden z úkolů, který se snažím plnit po vydání speciálních článků a videí, je oslovení lidí a firem, pro které by mohl být můj obsah zajímavý a mohli by jej sdílet. Například vydám video o SEO, tak oslovím několik SEO specialistů, zda se jim video líbilo a mohli by jej sdílet na Twitteru.

Nestojí to nic. Stačí se jen zeptat. Navíc se většinou dostanu opět k zajímavé zpětné vazbě, co se jednomu odborníkovi nelíbilo na tom, co říkal ten druhý.

Přemýšleli jste někdy o tom, jak zadarmo podpořit motivaci lidí sdílet váš obsah? Zda je někdo, kdo by vás jedním tweetem či statusem na Facebooku mohl dostat k vašim zákazníkům? Co by za to chtěl? Určitě to budou peníze?

Využijte oborová fóra

Diskuzních fór je stále ještě mnoho. Mnohdy jsou skvělým zdrojem relevantní návštěvnosti. Například já ve chvíli volna sleduji Webtrh. Čas od času tam někdo vloží nějaký dotaz, který jsem v minulosti zodpověděl nějakým svým článkem nebo který mohu zodpovědět přímo do fóra a odkázat v něm na něco souvisejícího.

Zkusili jste si najít fóra, kde se vyskytují vaši zákazníci? Jste členy jejich komunity? Přispíváte tam?

Najděte svoje zákazníky na Facebooku

Na Facebooku fungují tzv. Skupiny. Jsou to uzavřené komunity uživatelů, kteří v nich diskutují o nějakém tématu. Mezi podnikateli je populární například tato. Občas tam můžete přispět, třeba jako já tady. Zkuste i vy najít skupiny, které sledují vaši zákazníci, a zkuste do nich nějak decentně přispět.

Mimochodem, pokud chcete, aby vám nějaká stránka něco sdílela, zkuste se jí jednoduše zeptat. Já tak většinou dosáhl svého. A když odmítli, zeptal jsem se, co mohu udělat pro to, aby můj obsah byl zajímavý pro jejich fanoušky.

Zaujměte média

Zadarmo se dá pracovat i s oborovými médii. Již v minulosti jsem zde popisoval, jak požádat o inzerci zadarmo. Jednoduše tak, že dané médium zaujmete něčím zajímavým, přínosným pro jeho čtenáře, atraktivním apod.

Můžete napsat kvalitní článek, vytvořit přehlednou infografiku, zpracovat menší případovou studii, natočit zajímavé video apod. Pak oslovte médium, kde byste chtěli reklamu zadarmo, vyberte si příslušného redaktora a pošlete mu to. Ne vždy to vyjde, v mnoha případech ale ano.

Čemu se rozhodně vyhněte, jsou suché tiskové zprávy, kterých mají novináři plné schránky, a PR články o ničem.

Požádejte o odkaz

Vidíte-li nějaký web, na kterém byste chtěli mít zpětný odkaz, opět udělejte to nejjednodušší – kontaktujte jeho provozovatele. Z osobní zkušenosti mohu říci, že řada webů ráda odkáže na relevantní kvalitní obsah. A když ne, většinou mi napsali podmínky, za jakých odkaz mohou umístit. Třeba článek na mém webu, sdílení na sociálních sítích apod.

Snažte se s nimi hledat win-win řešení. Napište, co za odkaz můžete nabídnout vy.

Pošlete jim své zboží

Tím něčím může být vaše zboží. Velký boom zažívají youtubeři, kterým firmy platí za to, že před kamerou rozbalují a zkouší jejich zboží. Někteří to dělají i zadarmo, příp. výměnou za to zboží.

Nemusí to fungovat jen na Youtube. Napište blogerů, provozovatelům magazínů či prostě někomu, kdo může vyzkoušet vaše zboží a napsat o tom třeba na sociální sítě. Třeba já si umím představit, že mi napíše firma, která má nějaký produkt pro internetové podnikatele, nabídne mi ho zadarmo k vyzkoušení, napíše mi, proč zrovna mně může vyřešit nějaký problém, a odměnou za to bude chtít upřímnou recenzi. Pokud mě to zaujme, proč to nezkusit?

Zkuste affiliate

Spusťte vlastní affiliate program. Lidé se do něj pak mohou zaregistrovat, propagovat vaše produkty a z prodejů získávat provize. V podstatě je to pro vás reklama „zadarmo“, ale uvozovky píši záměrně proto, že affiliate program s vašimi partnery vyžaduje hodně péče a úsilí. Zkuste si přečíst tyto články:

Přistupovat k affiliate programu jako k reklamě zadarmo, je nesmysl. Přesto jsem sem affiliate chtěl zařadit, jelikož vím o několika e-shopech, kterým se povedlo skrze affiliate program navýšit svůj zisk s velmi malou investicí.

Investujte

To byly některé tipy, které mne napadly jako zajímavý způsob reklamy „zadarmo“. Obecně si ale myslím, že by součástí každého projektu měl být i rozpočet na marketing. A když není rozpočet, musí být alespoň vlastní vůle a čas.

Začněte třeba tím, že se zaměříte na to, co již máte. Zlepšíte svoje služby, zákaznický servis, přepíšete popisky na svém e-shopu, napíšete nové články na blog, zkusíte si udělat menší analýzu klíčových slov, vymyslíte obsah na sociální sítě, najdete, kde se vašich zákazníci nejčastěji sdružují, zkusíte navázat spolupráci s oborovými influencery, blogery, youtubery apod.

25. 1. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?

To nejlepší z mé tvorby na jednom místě:

Zákulisí mých projektů ◦ Zajímavá čísla e-commerce ◦ Unikátní obsah