Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Jak propagovat článek na blogu?

20. 3. 2016

magda-web

Tentokrát jsem si vyměnil role. S Madlou Čevelovou. Pozvala mne do svého pořadu Marketingové bludy a zeptala se mě na několik otázek. Jednou z nich byla i ta, jak propaguji nový obsah. Sepsal jsem proto TODO list, který najdete v tomto článku a můžete použít třeba na svém blogu.

Video najdete zde. Madla se mě v něm ptala na to, jak tvořit obsah, jak s ním pracovat a co bych doporučil začínajícím blogerům. Na otázky jsem se snažil odpovídat stručně a tak, aby tipy byly aplikovatelné pro každého, kdo chce s tvorbou obsahu začít. Snažil jsem se vybírat jen bezplatné metody. Bohužel jsem neměl prostor jít do větších podrobností – Madla chtěla rozhovor dlouhý kolem 10 minut.

Ve svém TODO listu budu vycházet z vlastních zkušeností s Mladým podnikatelem, o kterém jsme se ve videu bavili. Proto tento seznam považujte jako menší nahlédnutí pod pokličku Mladého podnikatele, ne jako obecná doporučení pro všechny.

Než začnete psát…

Řada lidí ke tvorbě obsahu přistupuje velmi jednoduše. Ti nejméně znalí zkrátka napíší článek na téma, které je napadne. Ti znalejší si předem ujasní, pro koho článek píší, jaké ten člověk řeší potřeby, co je cílem článku a možná u toho pracují i s celkovou obsahovou strategií, personami atd.

Já k tomu přidávám ještě jeden bod – co se stane, až článek/video/podcast vydám? Vydáním to přeci nesmí skončit. Teď teprve začíná ta skutečná zábava a ukáže se, zda jsem novým článkem dokázal přesně to, co jsem chtěl.

Proto si předem ujasňuji několik důležitých věcí:

  1. Co je základním sdělením článku?
  2. Jak konkrétně má článek mé cílovce pomoci, co jí má přinést?
  3. Jaké chci, aby článek vyvolal reakce? Má to být nejlepší článek na dané téma na českém internetu, nebo chci vyvolat kontroverzi apod.?
  4. Jak docílím toho, abych článek dostal mezi co nejvíce relevantních čtenářů?

Hodně lidí se honí za návštěvností/čteností, která je pro ně naprosto zbytečná. Ačkoliv mám na Facebooku několik stovek podnikatelů, marketérů a lidí s podobnými zájmy, mám tam i několik přátel zcela mimo tyto obory (typicky spolužáci apod.).

Když tedy nasdílím článek na svůj Facebook, přijde mi opět několik stovek čtenářů, ale ne všichni budou pro mě z dlouhodobého hlediska atraktivní.


novi-vracejici

O tom, zda je obsah pro moje čtenáře přínosný, tematicky konzistentní a dlouhodobě atraktivní, vypovídá i vysoké procento vracejících se návštěv.

Je tedy zapotřebí si předem ujasnit i to, co vlastně má čtenář po přečtení článku udělat. Je cílem, aby si něco koupil? Aby si naši značku zapamatoval? Aby článek sdílel přátelům? Aby se přihlásil do newsletteru? Aby se těšil na pokračování, tedy na další článek?

Cílů může být mnoho. A právě ty jsou vaše KPI (to, podle čeho si řeknete, že to dopadlo dobře nebo špatně). Nemusí to být nutně čtenost, návštěvnost vašeho webu ani počet lajků na sociálních sítích. Důležité je, zda článek splnil svůj původní záměr a posunul váš byznys dopředu. Proto veškeré moje tipy v seznamu mohou být zcela irelevantní, pokud za a) neoslovují vaši cílovou skupinu a za b) vám nepomohou naplnit cíl, pro který článek píšete.

… když článek vydáte

Vraťme se ale k mému TODO listu. Sepsal jsem několik úkolů, které se snažím splnit u každého článku nebo videa, které na Mladém podnikateli vydám. Přiznám se, ne vždy to stíhám, proto se to snažím dělat hlavně tehdy, kdy mi článek či video dalo opravdu hodně práce a jsem na něj pyšný.

Většinou tvořím rozhovory, takže v seznamu najdete spoustu spolupráce přímo s hostem. Rozhovory mají konec konců velký virální potenciál, ale musíte je umět zpracovat skutečně dobře (o tom si povíme jindy). Občas je to sranda…

Tady jsou otázky, které si v rámci propagace nového obsahu kladu:

Nebojte se oslovit oborová média, klidně i tak velká. Nebojte se požádat ostatní o sdílení, připravte pro ně jasně viditelná sdílecí tlačítka, případně svoje follow buttony – když jsme u toho: Buďte drzí. Napište si o odkaz, o retweet, o sdílení.

Snažte se ale myslet na to, že vše, co děláte, musí naplnit vaše KPI a musí to mít rozumný poměr cena/čas/výkon. Jinými slovy, nemá cenu na něčem 2 dny pracovat, když vám to nepřinese vůbec nic. Mnohdy je lepší investovat 500 Kč do reklamy na Facebooku a správně ji zacílit, než strávit celý den naháněním čtenářů.

Na druhou stranu se ale i já snažím myslet dlouhodobě. Chci, aby mi na článek chodili lidé i za měsíc, za půl roku apod. Proto např. hledám články, které přitahují relevantní čtenáře, a snažím se v nich vyjednat zpětný odkaz. Můj článek následně připomínám na sociálních sítích, propaguji jej s novým tematicky podobným článkem apod.

Nejhorší, co se vám může stát, jsou 2 věci:

  1. Článek si přečte pár lidí (pokud si jej někdo přečte) v prvním týdnu od vydání. A pak nic.
  2. Článek nijak nepodpoří vaši značku a nenaplní vaše cíle.

Takže se snažte pracovat tak, aby váš článek dlouhodobě přiváděl relevantní návštěvnost a dlouhodobě plnil vaše cíle. Pokud se tyto cíle změní, nebojte se článek upravit, aktualizovat a klidně jej poté sdílet znovu. Chcete-li získat více marketingových tipů, sledujte můj podcast na iTunes nebo odebírejte newsletter.

Co dál?

20. 3. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?

To nejlepší z mé tvorby na jednom místě:

Zákulisí mých projektů ◦ Zajímavá čísla e-commerce ◦ Unikátní obsah