Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Jak napsat PR článek, který bude fungovat?

22. 12. 2015

Jak napsat PR článek

Pro klienty iParťáka často zpracováváme PR články. Jejich zadání nám nejčastěji posílají přímo klienti. Rozhodl jsem se napsat tento článek jako návod, co všechno při psaní promyslet a jak napsat PR článek, který vám přinese výsledky.

PR článků jsme napsali již stovky. V pojetí našich klientů se jedná o články, které budou umístěny na oborových webech s cílem zpropagovat určitou službu či produkty, případně celou značku, ohlásit nějakou novinku či jen získat zpětný odkaz.

Většinou se jedná o velmi nízkonákladové texty. Klienti je poptávají za ceny mezi 150 a 350 Kč bez DPH. Jedná se tedy o texty, nad kterými autor může strávit nanejvýš pár desítek minut. Přesto ale nic nebrání tomu, aby text napsat dobře a pokusil se jím naplnit klientovy cíle.

Stejně, jako je tomu v marketingu u všeho, musíte se i u PR článku důkladně připravit. Co je podle mě důležité vědět a jaké informace by textař měl při psaní znát, jsem odvodil i z výsledků inzerce na mém magazínu MladýPodnikatel.cz, kde jsou PR články nejčastěji volenou formou reklamy.

Proč PR článek píšete?

Úplně první otázkou by mělo být, proč PR článek píšete. Divili byste se, kolik klientů jen pošle e-mail s tím, že chce napsat PR článek. Další informace vůbec nedodá. Jenomže cílů může být více. Nejčastěji jsou to tyto:

Cílů, které s inzercí můžete mít, je spousta. Textař by je ale předem měl znát.

Komu PR článek píšete?

Zároveň by měl vědět, komu vlastně PR článek píše. Kdo jej bude číst?

Informace o cílové skupině webu, na kterém bude článek umístěn, si předem vyžádejte. Neodhadujte. Já například svým inzerentům píši, že svoje články mohou více zaměřit na internetové podnikatele, kteří mají jiné potřeby a zájmy než off-line podnikatelé. Případně jim doporučuji články zaměřit na e-shopaře či na naprosté podnikatele-začátečníky.

Představte si, že máte účetní firmu. Na Mladém podnikateli můžete inzerovat spoustu věcí – od vedení účetnictví po mzdové účetnictví. Jenomže vy víte, že nás hodně čtou internetoví podnikatelé. Co vymyslet článek, který bude jim šitý na míru? Třeba to, co všechno musím splňovat, abych vydělával skrze Google Adsense a podobné systémy. Nebo jak si internetoví podnikatelé mohou snížit svůj daňový základ apod.


Proč má ten někdo váš článek číst?

Což nás dostává ke druhému největšímu kamenu úrazu. iParťákovi i Mladému podnikateli chodí šíleně nic neříkajících článků, které jsou extrémně obecné, nezáživné a o ničem. Čtenáři je zkrátka nemají důvod číst.

Jenomže taková inzerce vám pomůže maximálně získat ten zpětný odkaz. Pokud chcete skutečně oslovit čtenáře daného média, pokuste se napsat PR článek, který bude:

Vaším cílem je dosáhnout toho, aby si čtenáři PR článek přečetli rádi. Uvědomte si, že ve většině případů budete znevýhodněni označením, že se jedná o PR článek. Proto musíte zaujmout tématem článku, jeho nadpisem, perexem i fotografií. A samozřejmě jeho obsahem.

Nejlepší PR články na Mladém podnikateli byly ty, které jasně mluvily k naší cílové skupině, prezentovaly jí nějaká unikátní data (jednalo se třeba o malou případovou studii, výsledky nějakého průzkumu či zajímavá data, která jsou dohledatelná online), něco se jí snažily naučit (byl to třeba návod, ukázka, jak něco funguje v praxi apod.) a prezentovaly konkrétní výhody používání (co mi přinese, když začnu používat vaše e-shopové řešení?).

Několik doporučení, které vás nenapadnou

Zmínil jsem 3 základní otázky, které si musíte položit dříve, než začnete psát PR článek. Dalších otázek bych mohl najít spoustu. Tyto jsou podle mě nejdůležitější – co píšete, komu a proč by ho to mělo zajímat.

Z vlastní zkušenosti ale přidávám ještě několik tipů, které mohou zvýšit efektivitu vaší inzerce, aniž by vás předem napadly:

Doporučení pro provozovatele webů

Po několika letech provozování magazínů tu mám i pár základních doporučení pro provozovatele webů, které nabízí umístění PR článků.

Držím vám palce s psaním PR článků. Máte-li ukázku nějakého PR článku, který vám velmi dobře zafungoval, neváhejte mi jej poslat. Moc rád se na něj podívám a doplním tento článek o zajímavá data, která ostatním pomohou s efektivitou jejich inzerce.

22. 12. 2015

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?

To nejlepší z mé tvorby na jednom místě:

Zákulisí mých projektů ◦ Zajímavá čísla e-commerce ◦ Unikátní obsah