Jiří Rostecký Blog mladého podnikatele

Externí redaktor pro váš web: Na co se při výběru ptát?

6. 1. 2016

Externí redaktor

Vždycky, když jsem vybíral redaktory pro svoje magazíny nebo jsme v iParťákovi přijímali nové posily pro klienty, všímal jsem si podobných scénářů, které se opakovaly.

Na internetu najdete spoustu lidí, co chtějí psát texty. Jakmile poptáte externího redaktora, je to pro mnohé z nich přesně to, co hledají. Klienta, který jim bude dlouhodobě platit za jejich články. Jenomže dost často při tom narazíte na lidi, co tak moc dobře psát neumí, nemají žádné zkušenosti a danému tématu, o kterém by psali, nic neví.

Proto byste se na začátku měli ptát na několik důležitých otázek.

Co za typ textů píše?

V iParťákovi máme tým několika desítek textařů. Přesto ne všechny necháme psát články na magazíny, blogy apod. Proč? Protože to zkrátka neumí.

Každý je dobrý na něco. Někomu jdou dobře popisky zboží, jinému zase články na blog. K oběma těmto typům textů musíte přistoupit úplně jinak, máte jinou výchozí pozici, musí vás zajímat jiné informace a text i jiným způsobem zpracováváte.

Většina textařů o sobě říká, že píše cokoliv (přečtěte si o nejčastějších chybách začínajících textařů, ať je dokážete snáze identifikovat). Nevěřte tomu a otestujte si je. Nechte je napsat ukázkový článek, požádejte je o odkazy na články, které napsali doposud apod.

O čem externí redaktor píše?

Věta „píšu cokoliv“ je až ošklivě častá. A to i v případě tematického zaměření článků. Kromě typů textu si textaře rozdělujeme i podle toho, o jakých tématech píší. Jeden textař může psát skvělé texty se zaměřením na módu, ale nezvládne napsat cokoliv, co se dotýká IT. Tak mu to nezadávejte a naplňte jeho potenciál tam, kde to skutečně půjde.

Bohužel nám při náborech skoro každý řekne, že zvládnem napsat cokoliv. Pokud se to stane i vám, zadejte jim nějaké totálně sci-fi téma. Nebo zkuste vylučovací metodu, kdy se budete ptát, zda např. píše o automové fyzice. Pravděpodobně řekne, že nepíše. Ptejte se dál.

Zkušenosti v daném oboru jsou pro vás nesmírně důležité, protože právě ony tvoří určitou autenticitu napsaných textů. Chcete přeci, aby texty nebyly plné obecných plků, ale aby obsahovaly i nějakou vlastní zkušenost, případně i názor.


  • Zjistěte si, jaké praktické zkušenosti má redaktor v oboru, o kterém chcete, aby pro vás psal.
  • Pokud o něm již psal, vyžádejte si ukázky jeho článků, pokud je může zveřejnit.
  • Nebojte se jej vyzkoušet nějakou konkrétní otázkou, která se daného oboru týká. Buďte ale opatrní, nemusí mít znalosti jako vy.
  • Jak je v oboru znalý můžete otestovat i tak, že jej požádáte o zaslání témat, která jsou podle něj v oboru aktuálně žhavá a vaše čtenáře by mohla zajímat.
Externí redaktor

Nepopulární metodou, jak si redaktora „proklepnout“, je nechat ho 1 článek 10x přepsat. Zjistíte tak, jak moc je otevřen kritice, zda vám dokáže protiargumentovat, zda si dokáže říct o navýšení rozpočtu na článek, nebo zda se uzavře, článek upravovat nebude a už se vám nikdy neozve. Pokud ale vše udělá správně, jeho čas mu zaplaťte a oceňte jeho přístup. Snažte se udělat maximum pro to, aby se mu spolupráce s vámi vyplatila. Jinak dlouho trvat nebude a redaktor vám uteče hned, jak se objeví lepší klient než vy.

Jak moc se psaní textů věnuje?

Pravděpodobně hledáte dlouhodobého partnera, který vám bude texty dodávat pravidelně. To je u jednotlivců vždy problém. Jejich osobní situace se mění – dostanou velkou zakázku, najdou si jinou práci, otěhotní, onemocní apod. Setkali jsme se už se vším.

Mnoha věcem nedokážete předejít. Přesto se zkuste ptát alespoň na základní otázky, které vám napoví, jak moc to daný redaktor bere vážně:

  • Jak dlouho píše?
  • Jak se v psaní vzdělává? Prošel nějakými kurzy? Investuje do vzdělávání?
  • Jak se profiluje na venek? Má vlastní web? Je aktivní na sociálních sítích? Má někde založený profil?
  • Věnuje se psaní naplno, nebo je to pro něj jen brigáda, která po létě může skončit?
  • Jaké by chtěl mít ve svém portfoliu klienty? Je to ten typ, co má radši každý měsíc novou výzvu, nebo jistotu a pohodlí bez velkých změn?
  • Vyhodnocuje nějak svou práci? Ví, jaké přináší výsledky?
  • Tvoří něco vlastního? Například píše blog? Knihu? Básničky?

Jakou pro vás může být hodnotou?

Mám rád, když spolupráce mezi klientem a redaktorem neskončí jen u psaní. To je totiž velká škoda. Proto se v iParťákovi snažíme klientům pomoci s celým webem a jeho strategií, ale to si nemůže dovolit každý redaktor na volné noze. Místo toho vám ale může pomoci s mnoha dalšími věcmi:

  • Pokud se v oboru pohybuje, může vám pomoci oslovit a přivést nové návštěvníky?
  • Může pro vás získat nějaká unikátní data, která byste sami nezískali?
  • Pomůže vám nějak i v rámci linkbuildingu? Zkusí sám najít vhodné příležitosti pro umístění zpětného odkazu?
  • Umístí si odkaz na svoje osobní stránky, bude články sdílet na sociální sítě apod.?
  • Může za vás navštívit oborové akce (zaplaťte mu je) a sepsat vám z nich zajímavé články?
  • Může čerpat ze zahraničních zdrojů nebo dokonce z naprosto off-line zdrojů?
  • Může pro vás vytvořit rozhovory s oborovými influencery, odborníky apod.?
  • Umíte si ho představit před kamerou? Co, když budete do budoucna chtít tvořit videocontent?
  • Je vám schopen přivést nové redaktory, kteří se také v oboru pohybují a mohou pravidelně či jen občas přispívat na váš web?
  • Může fotit? I fotka z mobilu může váš článek rázem posunout na jinou úroveň?
  • Pomůže vám s on-page SEO? Bude pracovat s klíčovými slovy, meta tagy apod.?
  • Může pomáhat s interním prolinkováváním? Napíše článek a vloží na něj odkazy do starších článků?

A mnoho dalšího. V řadě věcí například iParťák z pozice firmy selhává a je pro klienta vhodnější jednotlivec. Často ale vidím, jak klienti svých redaktorů nevyužívají naplno. Vidí je jen psát články, ale ne rozvíjet web celkově. Nebojte se svým redaktorům platit i za to, co dělají, když zrovna nepíší.

Jak bude spolupráce vypadat?

Existuje mnoho forem budoucí spolupráce. Její pravidla je ale vhodné si ujasnit předem.

  • Má redaktor postupně vymýšlet nová témata, nebo mu je budete zadávat?
  • Chcete tato témata předem schvalovat, nebo má naprostou volnost?
  • Co má při jejich výběru sledovat? Čeho se má držet?
  • Může vycházet z nějaké vaší obsahové strategie, pracovat s analýzou klíčových slov, nad monitor si pověsit persony?
  • Vymezíte mu zdroje, které má sledovat?
  • Může články ihned publikovat, nebo je předem budete schvalovat?
  • Bude sám provádět jazykovou korekturu (nedoporučuji), nebo na to máte někoho jiného?
  • Jak bude probíhat vyplácení odměny za jeho práci?
  • Máte vymyšlený nějaký motivační systém? Něco, co ho bude motivovat k ještě lepším výkonům?
  • Budete pracovat na jeho sebevzdělávání? Pomůžeme mu zvýšit kvalitu jeho práce, a tím pádem i kvalitu svých článků?
  • Dokážete vymyslet něco, co vaši spolupráci ještě více posílí? Potřebujete přeci dlouhodobého partnera

Snažte se se svým externím redaktorem pracovat tak, jakoby to byl skutečný spolutvůrce vašeho webu. On jím totiž do značné míry je. Hledejte redaktora, se kterým si budete sedět i po lidské stránce, práce s ním vás bude bavit a uvidíte v ní dlouhodobý potenciál.

Pokud se zastavíte na jednom místě, budou mezi vámi nevyjasněné otázky nebo budete cítit nějaký problém, bez řešení se dříve či později spolupráce rozpadne. A vy zabijete veškerý její potenciál. Možná to ale není vaše chyba, proto výběr redaktora nepodceňujte. Držím vám palce a odebírejte můj RSS kanál, chystám spoustu článků na toto téma.

6. 1. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?

To nejlepší z mé tvorby na jednom místě:

Zákulisí mých projektů ◦ Zajímavá čísla e-commerce ◦ Unikátní obsah